Een elektrische cabriolet, die is er eigenlijk nog niet. Daarom is het interessant om te lezen hoe het Japanse merk nadenkt over de toekomstige aandrijflijn van de volgende generatie van de MX-5. De volgende generatie van deze populaire sportwagen krijgt namelijk misschien wel een hybride of volledig elektrische aandrijving.
Zoals bekend moeten de autofabrikanten er volgend jaar zorgen dat de gemiddelde CO2-uitstoot van hun wagenpark niet meer bedraagt dan 95 gram per kilometer (volgens de WLPT-cyclus). Wat dat betreft is er voor Mazda geen noodzaak om de MX-5 te elektrificeren. Het verkoopvolume is zo laag dat dit amper gevolgen heeft voor de emissie van het totale wagenpark.
Laag gewicht en compacte afmetingen blijven harde eisen
Evengoed onderzoeken ze bij Mazda of, en ook hoe de MX-5 kan worden voorzien van een elektrische aandrijving. Bij een lichtvoetige sportwagen als de Maxda MX-5 ligt de nadruk namelijk op het gewicht. “Een laag gewicht en compacte afmetingen zijn belangrijke aspecten van de MX-5. We houden dus ook bij een eventuele elektrificatie het gewicht van de auto zo laag mogelijk.” Dit vertelt Mazda’s hoofd van de ontwikkelingsafdeling Ichiro Hirose in een interview met Autocar.
Publieke opinie over elektrische auto’s verandert
De eventuele elektrische aandrijflijn voor de MX-5 heeft volgens hoofdontwerper Ikuo Maeda te maken met de veranderende publieke opinie over elektrische auto’s. Het is volgens Maeda een van de belangrijkste redenen voor het feit dat de Mazda de mogelijkheden van een elektrische MX-5 onderzoekt. “Ook de voorkeuren van mensen die graag met sportauto’s rijden veranderen. We moeten rekening houden met de richting die de maatschappij inslaat.
Verschillende opties voor aandrijving
“We willen overwegen wat de beste aandrijvingen zijn om het gewicht van het voertuig laag te houden. Maar door veranderende eisen en voorkeuren moeten we naar verschillende opties kijken”, vervolgt Maeda. “Ik heb nog geen uitsluitsel. We moeten een voertuig bouwen zonder mensen zich zorgen over het milieu hoeven te maken.
Huidige model blijft nog wel even bestaan
De MX-5 staat erom bekend dat de voertuiggeneraties langer dan gemiddeld meegaan. Het model bestaat inmiddels 30 jaar en de vierde generatie wordt nog volop verkocht. Ook de volgende generatie van de MX-5 krijgt weer een bovengemiddelde lifecycle. Hiermee koestert Mazda de wensen van een “ongelooflijk gepassioneerde aanhang”, vertelt Jeremy Thompson, Managing Director van Mazda UK. Op dit moment brengt Mazda een speciaal ’30th Anniversary Edition’ jubileummodel van de MX-5 uit, uiteraard nog ‘gewoon’ met een verbrandingsmotor.