Het is duidelijk dat Toyota geen haast maakt bij het elektrificeren van hun wagenpark. Waar menig fabrikant al meerdere modellen op de prijslijst heeft staan, is dat bij Toyota op dit enkel de bZ4X. Hier komt wel verandering in, want de bZ3 is in de maak. Toyota heeft naar eigen zeggen geluisterd naar de klant en naar de behoefte op de markt. Om een deel van Tesla’s groeiende marktaandeel in China en Europa weg te werken, is de Japanse autofabrikant klaar om zijn volledig elektrische sedan op de markt te brengen.
E-TNGA platform
Terwijl Toyota langzaam vooruitgang boekt met EV’s, heeft het zijn eigen gepatenteerde wereldwijde platform ontwikkeld dat vanaf de basis is ontworpen voor elektrische auto’s. Het E-TNGA-platform zal in de toekomst als basis dienen voor een aantal elektrische voertuigen van Toyota. Zoals we weten biedt het inmiddels ook ruimte aan een model van Subaru.
Het is ook belangrijk op te merken dat dankzij Toyota’s samenwerking met BYD, de bZ3 naar verwachting gebruik zal maken van de Blade lithium -ijzerfosfaat-batterijtechnologie van het bedrijf. De batterijtechnologie heeft naar verluidt een hoge energiedichtheid en is veiliger dan andere soorten chemicaliën. Bij energierijke batterijen kan het batterijpakket kleiner zijn, waardoor er meer binnenruimte ontstaat.
Het eerste volledig elektrische Toyota-voertuig op het E-TNGA-platform is de bZ4X. De autofabrikant is eigenlijk al begonnen met het leveren van het nieuwe model, maar er is nu een wereldwijde vertraging bij de lancering van de elektrische crossover vanwege een terugroepactie voor een wielmontageprobleem.
Volgens Autocar deelde Toyota CEO en president Akio Toyoda vorig jaar dat de bZ4X zou worden gevolgd door een lange lijst van toekomstige Toyota EV’s. Een dergelijk voertuig stond bekend als de bZ Sedan toen het nog een concept was, hoewel de publicatie gelooft dat Toyota het officieel de bZ3 zal noemen.
Toyota bZ3 komt spoedig
De Toyota bZ3 elektrische sedan zal binnenkort de Chinese EV-markt betreden. Verwacht wordt dat hij goed zal presteren in China, aangezien er een grote vraag is naar sportieve sedans. De verkoop in Europa zal naar verwachting al in 2024 beginnen. Er zijn momenteel verschillende nieuwe elektrische modellen bezig om marktaandeel van Tesla af te nemen, en de bZ3 zal zich bij de rest voegen om de Tesla Model 3 te evenaren.
Eerste details
Volgens informatie die is gepubliceerd op de website van het Chinese Ministerie van Industrie en Informatietechnologie, zal de bZ3 verkrijgbaar zijn met twee aandrijflijnen die ofwel 178 ofwel 238 pk leveren. De EV zal 1710-1840 kg wegen en een topsnelheid hebben die beperkt is tot 160 km/h.