Renault gooit het over een andere boeg. Waar veel fabrikanten zich volledig richten op volledig elektrische voertuigen, is de Renault Emblme een studiemodel dat waterstof combineert met een accu. Is dit de toekomst van elektrisch rijden, of slechts een tussenstap? Met een actieradius van 1.000 kilometer en een CO2-reductie van 90% zet de Emblme in ieder geval de toon voor een interessante discussie. Laten we eens kijken wat dit Franse studiemodel, dat op de Autosalon van Parijs wordt gepresenteerd, te bieden heeft.
Vooruitstrevend design en aerodynamica
De Emblme is een zogenaamde “shooting brake”, een carrosserievorm die elegantie combineert met sportiviteit. Maar Renault heeft niet alleen gekeken naar het mooie uiterlijk. De Emblme is een meesterwerk van aerodynamica, met een luchtweerstandscofficint (Cx) van slechts 0,25. Dit is te danken aan een aantal slimme ontwerpelementen, zoals gentegreerde camera’s in plaats van buitenspiegels, verborgen ruitenwissers en een actieve diffuser die de luchtstroom optimaliseert. De kennis die Renault heeft opgedaan in de Formule 1 is duidelijk terug te zien in het design van de Emblme. Vergeleken met andere EV’s in het C-segment, zoals de Tesla Model 3 (Cx 0,23) en de BMW i4 (Cx 0,24), scoort de Emblme uitstekend.
Is de Renault Emblme het beste van twee werelden?
De Emblme maakt gebruik van een unieke combinatie van een 40 kWh accu en een waterstof-brandstofcel. De accu zorgt voor de dagelijkse ritjes, terwijl de brandstofcel in actie komt voor langere afstanden. Deze “range extender” technologie biedt het beste van twee werelden: de flexibiliteit van een accu en de actieradius van waterstof. Een volle tank waterstof is goed voor 1.000 km rijden, en tanken duurt slechts 5 minuten. De brandstofcel werkt met een efficintie van ongeveer 60%, wat betekent dat 60% van de energie in de waterstof wordt omgezet in bruikbare elektriciteit. Hoewel deze technologie veelbelovend is, zijn er ook uitdagingen, zoals de beschikbaarheid van waterstof en de kosten van de brandstofcel.
Duurzaamheid gaat om meer dan alleen CO2-reductie
Renault streeft naar een CO2-reductie van 90% met de Emblme. Dit doen ze door te kijken naar de volledige levenscyclus van de auto, van de productie tot de recycling. De Emblme maakt gebruik van gerecyclede en natuurlijke materialen, en de productie vindt plaats met hernieuwbare energie. Renault is niet de enige fabrikant die inzet op duurzaamheid. Ook merken als BMW en Mercedes-Benz hebben ambitieuze doelstellingen op het gebied van CO2-reductie en circulariteit.
De Renault Emblme is een resultaat van innovatie en samenwerking
De ontwikkeling van de Emblme was een gezamenlijke inspanning van Renault, Ampere (de EV-divisie van Renault) en 20 andere partners. Deze samenwerking heeft geleid tot een uniek concept dat de grenzen van innovatie verlegt. De Emblme laat zien dat partnerschappen cruciaal zijn om de uitdagingen van duurzame mobiliteit aan te gaan. Of waterstof de toekomst is, zal de tijd leren. Maar de Emblme is een interessante stap in de juiste richting.