Het is wellicht nog wat vraag om het eerste oordeel te vellen, maar verdacht is het allemaal wel. Er lijkt een prijsoorlog gestart te zijn bij de fabrikanten van elektrische auto’s. Het startschot is gegeven door Tesla, maar menig andere fabrikant heeft inmiddels al geantwoord. Als laatste toevoeging heeft Ford een prijsverlaging aangekondigd voor de Mustang Mach-E. Is de prijsoorlog officieel van start gegaan?
Tesla wakkert aan
Onlangs heeft Tesla de prijzen van hun elektrische auto’s flink verlaagd. De prijzen van Tesla zijn aantoonbaar een tijdlang te hoog geweest en bleven stijgen in 2022. De vraag naar de voertuigen was naar verluidt erg hoog en de wachtlijsten groeiden. Nadat Tesla de leveringsrichtlijn van 50 procent groei van 2021 tot 2022 niet kon halen, kondigde het de aanzienlijke prijsverlagingen aan voor al zijn auto’s.
De prijsdaling kan een negatief effect geven op de omzet, maar waarschijnlijk gaat het juist omgekeerd. Door de dalende prijzen zal er weer meer vraag zijn naar de auto’s van Tesla. De eerste piek is inmiddels in zicht en dat is uiteraard voor het Amerikaanse bedrijf een goed teken.
GM kijkt het nog aan
Een andere grote Amerikaanse fabrikant kijkt de nieuwe situatie nog even aan, maar uiteraard wel nauwlettend. Vooralsnog heeft de prijsverlaging geen direct effect gehad op het portfolio van GM. De woordvoerder merkte wel op dat het in tijden als deze zijn dat het belang van GM’s doel wordt benadrukt om in de toekomst een breed aanbod van verschillende EV’s tegen veel verschillende prijsklassen te hebben.
Het is niet vreemd dat GM vooralsnog geen actie zal ondernemen. Het totale marktaandeel van EV-verkopen ligt op dit moment nog op slechts 3,5%, terwijl dit bij Tesla op 65% ligt.
Ford komt wel met antwoord
Ford heeft vandaag aangekondigd dat het de productie van de Mustang Mach-e verhoogt en tegelijkertijd de prijzen voor zijn populaire, volledig elektrische cross-over verlaagt. Ford claimt zelf dat het niets te maken heeft met de recente prijsdaling bij Tesla, maar het heeft natuurlijk wel alle schijn tegen. Met een Amerikaans marktaandeel van slechts 8% is Ford ook nog een relatief kleine speler op het gebied van EV’s.
Afhankelijk van het model kan de prijsverlaging ongeveer € 600,- bedragen tot ongeveer € 5.500,-. Het loont daarnaast de moeite om te kiezen voor een groter accupakket. Deze optie is namelijk ook fors in prijs gedaald.
Xpeng reageert wel direct op Tesla
Enkel het Chinese Xpeng heeft te kennen gegeven dat ze hebben geantwoord op de plotselinge prijsverlaging bij Tesla. Vooralsnog heeft de prijsdaling bij de Chinezen enkel effect op de modellen die in China zelf worden verkocht. De gemiddelde prijsdaling bij Xpeng ligt op ongeveer 13% en dat is behoorlijk fors te noemen.
Om ontevreden kopers tevreden te stellen die in het jaar vóór de bezuinigingen een XPeng P5, P7 of G3i in ontvangst namen, zei het bedrijf dat het ter compensatie een gratis onderhoudsverlenging van vier jaar zou aanbieden en een garantieverlenging tot 10 jaar of 200.000 kilometer.
Gebruikte auto’s
Er is nu plotseling een scheve verhouding ontstaan in de nieuwe prijslijsten en bestaande voorraden nieuwe en gebruikte auto’s. Vooral bij Tesla is dit duidelijk te merken, mede door het enorme marktaandeel. In sommige gevallen loont het om een nieuwe Model 3 of Model Y te bestellen aangezien deze dan goedkoper is. Er zijn zelfs voorbeelden waarbij een gebruikte Model Y of Model 3 nu duurder is in vergelijking met een nieuw exemplaar.
De dealers van deze auto’s zullen hun verlies moeten nemen, want de prijsdaling lijkt nu echt definitief te zijn. Het zal een heel pijnlijk dossier worden voor sommige handelaren tenzij iemand echt niet kan wachten, maar Tesla lijkt hier toch echt voor zichzelf te kiezen.
Kunnen wij voorzichtig concluderen dat de prijsoorlog dan echt van start is gegaan? Wij denken van wel!