Tijdens de jaarlijkse persconferentie bevestigde Porsche dat er een elektrische versie van de Cayenne SUV in de maak is. De elektrische Porsche Cayenne zal naar verwachting in 2026 op de markt komen. Het is geen directe opvolger van de benzine- en plug-in hybride varianten van de huidige generatie van de Cayenne.
Elektrische Porsche Cayenne is geen directe opvolger
Net als bij de geplande Macan-e zal Porsche de Cayenne-e naast de bestaande modellen gaan verkopen. Porsche vertelde dat de Cayenne-e op een verlengde versie van het PPE-platform zal komen te staan. Dat platform gebruikt Porsche ook voor de elektrische Macan-e, die in 2024 op de markt komt.
Ook een nog grotere elektrische SUV gepland
Porsche kondigde verder aan dat het ook bezig is met de ontwikkeling van een SUV die boven de Cayenne zal worden gepositioneerd. Dit nieuwe, grote model zal gebouwd worden op het door Porsche ontwikkelde SSP Sport-platform. Het zal naar verluidt uitstekende prestaties en geautomatiseerde rijfuncties bieden. Porsche-topman Oliver Blume heeft aangegeven dat het nieuwe model een volledig nieuwe ervaring zal bieden voor het interieur en daarmee de sportieve luxepositionering van het merk zal versterken.
Elektrische versie van de 718
Naast de elektrische Porsche Cayenne en Macan brengt de Duitse autofabrikant in 2025 ook een elektrische versie van de Porsche 718 uit. Het bedrijf heeft nog geen informatie gegeven over wanneer de grote SUV op de markt zal komen en onder welke naam deze zal worden uitgebracht. We mogen verwachten dat Porsche ook bij dit model de elektrische versie naast de conventionele versies zal gaan verkopen. Dit omdat er op de wereldwijde exportmarkt nog veel vraag is naar sportauto’s met verbrandingsmotor.
Verdere aanpassingen
Om de winstgevendheid van het bedrijf te verbeteren, kondigde Porsche aan zijn productportfolio en prijsstrategie aan te passen. Het bedrijf wil zich bijvoorbeeld ook meer richten op speciale ‘high-profit’ edities. Ook zal Porsche Sonderwunsch-afdeling van Porsche Exclusive Manufaktur en Porsche Classic departments uitgebreiden.
Met de komst van drie elektrische SUV’s en de sportwagen zet Porsche een belangrijke stap in de richting van zijn doel om tegen 2030 meer dan 80 procent van zijn jaarlijkse verkoop te realiseren met EV’s. Tevens laat Porsche zien dat het serieus werk maakt van zijn elektrificatiestrategie en zich richt op de groeiende vraag naar elektrische auto’s, zowel SUV’s als sportauto’s en sportsedans.