Een volledig elektrische stationwagon is nog steeds een unicum in de prijslijsten. Slechts een handjevol modellen kunnen wij op dit moment noemen. Aan deze rij kunnen wij zeer binnenkort de Nio ET5 Touring toevoegen. In de afgelopen periode werden al meermaals foto’s geschoten van een ‘ingepakt’ model, maar de fabrikant heeft nu te kennen gegeven dat de stationwagon ook daadwerkelijk naar Europa komt.
Eerste foto zonder doeken
De eerste foto’s ervan zijn gepubliceerd door het Chinese Ministerie van Industrie en Informatietechnologie (MIIT) als onderdeel van het homologatieproces. Volgens CarNewsChina heeft Nio de ET5 stationwagon speciaal voor de Europese markt ontwikkeld, hoewel hij ook in China zal worden verkocht. De foto, boven dit artikel, is feitelijk de eerste echte foto van het model zonder camouflage. Voor het eerst krijgen wij dus een beter beeld van wat wij kunnen verwachten.
Nio ET5 Wagon details
Qua styling lijkt hij precies op de Nio ET5 sedan van voren gezien, terwijl het zijaanzicht een langere en minder golvende daklijn en een groter derde zijraam onthult.
Van achteren gezien toont de Nio ET5 Touring een royale dakspoiler boven het meer rechtopstaande achterscherm dat ook is voorzien van een kleine ruitenwisser. Al het andere ziet er heel vertrouwd uit, inclusief de achterlichten en de lichtbalk die ze verenigt, en de sportieve bumper met een luchtverspreider aan de onderkant.
Vergeleken met de sedan heeft de Nio ET5 Touring dezelfde afmetingen, met een lengte van 479 centimeter, een breedte van 195,8 centimeter en een hoogte van 149,8 centimeter, met een wielbasis van 288,8 centimeter.
Accu en vermogen
Net als de sedan biedt de Nio ET5 Touring drie batterijopties. Het standaardbereikmodel heeft een 75 kilowattuurpakket, de langeafstandsvariant heeft een 100 kWh, terwijl de ultralangeafstandsvariant een semi-solid state 150- kWh pakket.
Zoals bij alle Nio-voertuigen, ondersteunt de ET5 Touring de batterijwisseltechnologie. Het voertuig zal ook de motoren delen met de sedan, waarbij alle varianten een opstelling met twee motoren hebben, een combinatie van een motor van 150 kilowatt (201 pk) op de vooras en een motor van 210 kW (281 pk) op de achteras. Het gecombineerde maximumvermogen is 360 kW (482 pk).
Naam Touring nog niet zeker
Wat de naam betreft, Nio heeft deze nog niet openbaar gemaakt, maar een medewerker vertelde CarNewsChina dat het ET5 Touring zal heten. De productie zal plaatsvinden in de JAC-Nio-fabriek in Hefei, wat interessant is omdat de ET5-sedan wordt gemaakt in NeoPark, een andere fabriek die volledig eigendom is van Nio.