In een tamelijk korte tijd hebben verschillende Chinese fabrikanten aangekondigd dat ze ook op Europese gronden hun EV’s aan de man willen brengen. Het aanbod van automerken wordt hiermee plotseling fors uitgebreid. Heeft een Chinese EV überhaupt wel kans van slagen of zijn het onze argusogen die deze fabrikanten alsnog vermijden?
Gevestigde merken VS China
We hoeven er uiteraard niet lang bij stil te staan. In Nederland zijn er inmiddels aan aantal gevestigde merken die een leuke aanbod hebben van elektrische auto’s. Het zijn juist deze merken die ook een hoog aanzien hebben bij veel klanten. De modellen rijden immers al geruime tijd rond op Nederlandse bodem. Dit vertrouwde gezicht is vaak een extra stimulans om te kiezen voor een bepaald model. Vertrouwen is een erg belangrijk speerpunt bij de aanschaf van een elektrische auto.
Je kunt wellicht dan opmerken dat de modellen uit China hier dus nog een flinke slag moeten maken. We moeten echter niet vergeten dat op zakelijk gebied de Chinezen al flink wat krediet hebben opgebouwd. Het merk BYD (Build Your Dreams) is vooral bekend van hun stadsbussen. Nu de verschillende Chinese fabrikanten ook met personenauto’s op de markt willen komen is wel weer nieuw. Hier is echter nog wel wat werk aan de winkel, want Landwind was in Nederland nooit een groot succes. Deze laatste doodsteek kwam toen het Duitse ADAC met een vernietigend rapport kwam over de veiligheid van deze modellen.
Bouwkwaliteit
Als wij voortborduren op het fiasco Landwind hebben de Chinezen niet echt de reputatie van hoge bouwkwaliteit. Vooral de aantallen lijken er toe te doen. Om deze aantallen te kunnen behalen moet de prijs erg concurrerend zijn. Zowel de keuze van materialen in de EV’s en de deskundigheid van productiemedewerkers kunnen dan mogelijk de kwaliteit naar beneden halen.
Ik wil persoonlijk de auto’s niet direct afknallen als een groter voorwerp wat je vanaf AliExpress kunt bestellen. Ik ben wel ven mening dat er ook veel goeds vanuit China komt. Zo heeft BYD zichzelf al bewezen als een solide Chinese partner op het gebied van stadsbussen. Aiways heeft dit jaar hun EV in Amsterdam kortstondig getoond. Er was genoeg pers verzameld om te concluderen dat dit een prima auto is met leuke specificaties.
Op papier en foto’s zien de verschillende modellen er stuk voor stuk prima uit. De Chinezen staan vooral bekend om hun betere kopieerwerk. Deze fabrikanten hebben hier niets mee van doen en dat geeft al iets meer vertrouwen in de werkwijze. Toch hebben ze enkele zaken tegen zich die wellicht door toedoen van andere hun juist weer tegen zal werken. Ze moeten de Europese consument dus echt overtuigen.
Zelf concurreren
Binnen de landsgrenzen van China lijkt de rek in de verkopen er wel uit te zijn. Dit komt mede door het enorme aantal autofabrikanten wat het land telt. Het is dan ook niet vreemd te noemen dat men elders hun heil zoekt om verder te kunnen groeien. Europa is dan het eerste continent waar je als fabrikant naar gaat kijken. De faciliteiten en mogelijkheden omtrent elektrisch rijden zijn hier erg goed en er blijft geïnvesteerd worden.
Waar men wellicht zelf niet op had gerekend is de enorme toestroom van fabrikanten naar Europa. Wij kennen inmiddels BYD en Aiways. Recentelijk hebben wij hier SERES en Hongqi aan toe mogen voegen. De merken die wij dan nog vergeten zijn Byton en Nio waarbij de verkoop ergens volgend jaar zullen starten. Om het rijtje af te maken kunnen wij MG nog aanvullen. Vandaag is duidelijk geworden dat het Chinese Xpeng hun EV’s in Europa zal aanbieden.
Het lijkt er sterk op dat verschillende Chinese fabrikanten in Europa het gevecht verder willen doorzetten. Dit is mogelijk positief nieuws voor de consument, want hierdoor kan er gestreden worden op zowel luxe als de prijs. Wij verwachten dan ook dat deze EV’s eerder onderling met elkaar een gevecht aan gaan en niet zozeer met andere merken. Hiervoor moeten ze simpelweg nog wel de naam en het vertrouwen opbouwen. De aantallen zijn in onze ogen ook dan niet van belang, maar bij de Chinezen juist wel. Hier wringt wellicht de schoen nog.
Europa als doel
Veel Chinese fabrikanten hebben hun speren nu echt op Europa gericht. Vooral Noorwegen moet het ontgelden en lijkt als eerste land altijd aan de beurt te zijn. Dit is niet verwonderlijk te noemen, want dankzij verschillende regelingen is het juist interessant om daar een EV aan te schaffen. De verkopen aldaar rijzen dan ook de pan uit.
Nederland wordt ook zeker niet vergeten. Verschillende Chinese fabrikanten zijn al een partnerschap aangegaan met een Nederlandse dealer. Byton werkt bijvoorbeeld samen met Louwman voor de verkoop en onderhoud. Wanneer je een Polestar koopt (ook met Chinese achtergrond) kun je terecht bij de lokale Volvo-dealer voor het onderhoud. De overige merken hebben aangegeven dat ze nog in gesprek zijn om verschillende punten in Nederland te openen.
De ambities mogen er misschien zijn, maar ook de dealer moet natuurlijk vertrouwen hebben in het merk. Nu het aanbod van Chinese merken flink aan het stijgen is kunnen wij ons goed voorstellen dat men juist weer terughoudend kijkt naar deze invasie. De nieuwere merken kunnen hierdoor nog lastig een partner vinden voor de distributie, verkoop en onderhoud.
Sta jij open voor een Chinese EV?
Wij zijn eigenlijk wel benieuwd of jij open zou staan voor een Chinese EV. Op welke punten zou jij extra letten bij een dergelijk nieuw merk? Zou je wellicht de auto anders beoordelen of testen ten opzichte van een ‘reguliere’ Volkswagen? Laat jullie reacties hieronder achter!