De Nederlandse startup Lightyear is druk bezig met de voorbereidingen voor de productie van de One. De eerste elektrische auto met zonnecellen moet in de tweede helft van dit jaar in productie gaan. Lightyear heeft een eerste serie van 946 exemplaren van de One op de planning staan. Men is op dit moment bezig met de selectie van de contractfabrikant die de Lightyear One moet gaan bouwen.
Die eerste serie betreft waarschijnlijk een introductiemodel dat in een gelimiteerd aantal wordt aangeboden. De op de Autocampus in Helmond gevestigde startup heeft al eerder aangekondigd dat het na deze 150.000 euro kostende introductieversie ook andere versies van de Lightyear One zal aanbieden.
Ook goedkopere modellen in ontwikkeling
Bovendien zijn er volgens CEO Lex Hoefsloot nog meer modellen in ontwikkeling. Ook deze krijgen zonnecellen, vertelde Hoefsloot aan Car Magazine. Lightyear volgt dus min of meer hetzelfde traject van Tesla. Eerst een wat duurder model om een naam op te bouwen, daarna langzaam de volumemarkt opzoeken. Hoefsloot: “We willen in 2024-2025 overgaan op massaproductiemodellen. Daar wordt nu hard aan gewerkt”. Om die plannen – en de productie van de One – te kunnen financieren haalde de Helmondse startup begin dit jaar al vers kapitaal op via een financieringsronde van ongeveer 40 miljoen euro. Later zullen nog meer financieringsrondes volgen.
Accupakket van slechts 60 kWh maar toch 700 km actieradius
Volgens Hoefsloot schuilt het geheim van de grote actieradius van de One vooral in het lage energieverbruik. De slechts 1300 kilo wegende maar ruim vijf meter lange Lightyear One springt veel zuiniger met energie om de huidige elektrische auto’s. Zo heeft de One een gunstige aerodynamisch eigenschappen. De lage luchtweerstandscoëfficiënt (cw-waarde 0,20) zorgt in combinatie met de geringe frontale oppervlakte voor een heel lage luchtweerstand. Ook de speciale Bridgestone banden met een extra lage rolweerstand dragen daar bij een hogere efficiency.
Lightyear One is ongeveer drie keer zo efficiënt
Hoefsloot vertelde aan Edison Magazine dat de Lightyear One slechts 83 wattuur per kilometer verbruikt. Dat is volgens hem ongeveer drie keer zo efficiënt als auto’s met een conventionele elektrische aandrijving. Door die goede efficiency kan men volstaan met een kleiner – en dus goedkoper – accupakket. Voor de 700 kilometer actieradius van de Lightyear One volstaat een accupakket van slecht 60 kWh. De in de carrosserie geïntegreerde zonnecellen moeten voor maximaal 60 kilometer per dag energie op kunnen wekken.