Lightyear, de in Helmond gevestigde producent van zonne-auto’s heeft vorige week de wachtlijst voor de Lightyear 2 geopend. Na de prachtige maar voor veel mensen financieel onbereikbare Lightyear 0 gaat de Nederlandse start-up ook een nieuw, betaalbaarder model ontwikkelen. Het bedrijf claimt dat je die Lightyear 2 pas na zo’n 800 kilometer hoeft op te laden en dat de prijs lager dan 40.000 euro zal zijn. Dat zijn ambitieuze plannen, waarbij je je af kunt vragen of het wel klopt wat Lightyear beweert.
Tussentijd laden op zonne-energie
Je zou in eerste instantie denken dat Lightyear bedoelt dat het nieuwe model een actieradius van 800 kilometer heeft. Maar dat is niet het geval. Men bedoelt dat de auto vanwege de zonnecellen tussentijds continu wordt opgeladen. Dan zou je met die zonne-energie, mits je natuurlijk niet al te veel rijdt, de accu tussentijds inderdaad voldoende bij kunnen laden zodat de auto pas na zo’n 800 kilometer aan de laadpaal moet.
Helaas is de communicatie van Lightyear op dit gebied nogal vaag. Daardoor kunnen de geïnteresseerden al snel de indruk krijgen dat de auto daadwerkelijk een rijbereik van 800 kilometer heeft, wat hoogstwaarschijnlijk niet het geval is. Dat wil zeggen: voor zo’n actieradius past alleen een hele grote, kostbare accu die in de prijsklasse tot 40.000 euro op dit moment nog onmogelijk is.
Echte actieradius is kleiner
De daadwerkelijke actieradius is dus een flink stuk kleiner. Als we kijken naar de verhoudingen tussen WLTP-actieradius (612 km) en het geclaimde bereik tussen de laadmomenten (1000 km) en de accucapaciteit (60 kWh) van de Lightyear 0, dan kunnen we de accucapaciteit van de Lightyear 2 wel een beetje schatten. Die Lightyear 2 zou namelijk een WLTP-bereik van 425 kilometer moeten hebben. Ook kan hij tussentijds nog voor 375 kilometer bijladen. Voor die 425 kilometer zou hij, uitgaande van een uitstekende efficiëntie, een accupakket van ongeveer 40 kWh moeten hebben. En dat zou, mits de zonnecellen niet te kostbaar zijn, daadwerkelijk mogelijk moeten zijn voor een prijs van maximaal 40.000 euro.
Onduidelijkheid is niet echt handig
Hopelijk doet die onduidelijkheid over het rijbereik geen afbreuk aan het imago van Lightyear. Als we zien wat er met het Amerikaanse Nikola gebeurde toen bekend werd dat dit bedrijf geïnteresseerden een rad voor ogen draaide door te beweren dat men een werkende truck had terwijl die in werkelijkheid een hellend vlak af reed, dan gunnen we dat Lightyear niet. Het Nederlandse bedrijf werd met de uiterst innovatieve maar ook behoorlijk kostbare Lightyear 0 immers het eerste bedrijf dat een in serie geproduceerde elektrische auto op zonne-energie op de markt bracht. Wat dat betreft heeft het bedrijf zijn sporen al verdiend. Nu gaat het bedrijf met de Lightyear 2 ook een betaalbare zonne-auto op de markt brengen, iets wat wij alleen maar kunnen aanmoedigen.
Reserveringen al begonnen, productie start eind 2025
Lightyear kondigde op CES 2023 in Las Vegas aan dat het bedrijf begonnen is met het maken van reserveringen voor de Lightyear 2. De productie daarvan zal echter pas eind 2025 starten zodat de geïnteresseerden nog wel even geduld moeten hebben. Toch heeft Lightyear naar eigen zeggen al meer dan 20.000 pre-orders voor de Lightyear 2 genoteerd. Deze zijn grotendeels afkomstig van lease- en ride-sharingbedrijven.