Hyundai Motor Group heeft hun Universal Wheel Drive System gepresenteerd, ook wel Uni Wheel genoemd. Dit innovatieve systeem, gepresenteerd tijdens de ‘Uni Wheel Tech Day’ in Seoul, zou wel eens een grensverleggende stap kunnen zijn die de toekomst van elektrische voertuigen zou kunnen veranderen. Het betreft de ontwikkeling van een geheel nieuw elektrisch platform dat is uitgerust met naafmotoren. Deze nieuwe benadering van elektrische aandrijvingen betekent een behoorlijke verschuiving in denken en techniek.
Universal Wheel Drive System heeft motoren in de wielen
Uni Wheel vertegenwoordigt een radicale verschuiving in het ontwerp van elektrische voertuigen. In tegenstelling tot traditionele elektrische motoren die in het chassis of de carrosserie worden geplaatst, zijn de naafmotoren van het Uni Wheel-systeem direct in de wielen geïntegreerd. Deze innovatie biedt niet alleen een aanzienlijke ruimtebesparing, waardoor er meer vrijheid is in het interieurontwerp, maar verbetert ook de efficiëntie van de auto doordat de aandrijving direct op de wielen wordt toegepast.
Uitdagingen voor Universal Wheel Drive System
Maar het Uni Wheel-systeem brengt ook uitdagingen met zich mee. Een belangrijke zorg is de toename van het onafgeveerde gewicht, wat een negatieve invloed kan hebben op de rijervaring en de wegligging. Hyundai heeft echter deze technische hindernissen aangepakt met geavanceerde technologieën en ontwerpen om de negatieve effecten te minimaliseren.
Ambitieuze plannen
De implementatie van het Uni Wheel-systeem is een cruciaal onderdeel van Hyundai’s ambitieuze elektrificatieplannen. Tot 2030 wil Hyundai maar liefst 11 nieuwe elektrische modellen introduceren. Hyundai wil duidelijk een leidende rol gaan spelen in de EV-markt. Men streeft naar een marktaandeel van 7 procent wereldwijd, wat neerkomt op een verkoop van 1,87 miljoen volledig elektrische modellen.
Integrated Modular Architecture
Naast de ontwikkeling van Uni Wheel, werkt Hyundai ook aan de evolutie van zijn elektrische voertuigplatformen. Het Integrated Modular Architecture (IMA) platform, een voortzetting van het Electric Global Modular Platform (E-GMP) van onder meer de IONIQ 5 en Kia EV6. Dit IMA-platform zal dienen als de basis voor toekomstige modellen. Dit platform is niet alleen efficiënter en lichter, maar zal ook leiden tot lagere productiekosten door de implementatie van over-the-air software-updates.
Grotere productiecapaciteit
In lijn met deze technologische vooruitgang, breidt Hyundai zijn productiecapaciteiten uit. Het bedrijf plant nieuwe productiefaciliteiten specifiek voor volledig elektrische voertuigen en streeft naar het vergroten van hun accuproductiecapaciteit, met een nadruk op zowel lithium-ion- als solid-state accu’s.
De introductie van het Uni Wheel-systeem door Hyundai Motor Group is een bewijs van hun vermogen om de grenzen van elektrische voertuigtechnologie te verleggen. Door de combinatie van geavanceerde technologieën, ambitieuze productieplannen en een duidelijke toekomstvisie, staat Hyundai aan de vooravond van een nieuw tijdperk in elektrische mobiliteit.