De Fisker Ocean moet eind 2022 op de markt komen. Even leek het erop dat het ontwerp van Henrik Fisker de eerste auto buiten de Volkswagen Groep zou zijn, die op de MEB-architectuur wordt gebouwd. Maar omdat Volkswagen niet snel genoeg naar de zin van Henrik Fisker akkoord ging, besloot men de Ocean op een andere architectuur te bouwen.
Samen met Magna Steyr
Fisker had al afspraken gemaakt met contractfabrikant Magna Steyr over de productie van de Ocean. Omdat Magna behalve fabrikant ook een grote toeleverancier is, gaat men de eigen technologie van Fisker en Magna combineren. Volkswagen gaat mogelijk wel individuele componenten leveren. Het geld voor de Ocean en de lancering ervan komt van investeerders en het beursgenoteerde Spartan Energy Acquisition Corp. dat voor dit doel wordt gebruikt. Fisker Inc heeft al meer dan een miljard dollar aan kapitaal binnengehaald. Ook Magna Steyr zelf zal in Fisker Inc gaan investeren.
Al 9.000 reserveringen
Volgens Fisker groeit de belangstelling voor de Ocean, een elektrische middenklasse SUV, gestaag. Ook komen er volgens Fisker steeds meer bestellingen binnen uit Europa. Er zijn op dit moment al bijna 9000 reserveringen (met een aanbetaling van $250) ontvangen. Daarnaast is er ook een concrete order voor 300 voertuigen van Viggo, een ride-hailing dienstverlener uit Denemarken, het thuisland van Henrik Fisker. Het merendeel van de reserveringen voor de Ocean komt waarschijnlijk uit de VS. Daarom wordt de elektrische auto van Fisker daar ook het eerst geleverd. Klanten kunnen kiezen voor een flexibel abonnementsmodel of aanschaf tegen een prijs vanaf 37.500 dollar (ca. 32.120 euro) voor belastingen.
Productie Ocean eerst in Graz
De fabriek waar de Fisker Ocean het eerst gaat bouwen, staat in het Oostenrijkse Graz. De eerste eenheden gaan overigens naar de Verenigde Staten. Daarna zal Fisker de Ocean ook in Europa aanbieden. Of dat pas gebeurt zodra de productie ook in de VS is opgestart, is niet bekend.
Europees hoofdkantoor
Wat wel bekend is, is dat Fisker zijn Europese hoofdkantoor in München zal vestigen. Omdat Herik Fisker ‘iets met Hollywood heeft’, zal het Europese hoofdkantoor Matrix gaan heten. De locatie is gekozen omdat deze dicht bij de geplande productiefaciliteit in Graz, Oostenrijk, ligt. In München wonen veel mensen die al in de automobielindustrie werken en biedt ook een goede toegang tot snelwegen en de wegen in de Alpen, wat nuttig is voor het testen.
Ter voorbereiding op de marktintroductie in Duitsland en de overige Europese landen opent Fisker eind volgend jaar in München het eerste van een aantal “experience centers”.