McLaren onthulde deze week de Artura. Dit is de eerste ‘clean sheet’ supercar sinds de MP4-12C, de revolutionaire supercar die de Britse autofabrikant zo’n tien jaar geleden op de markt bracht. Tot nu toe zijn we gewend dat de McLaren sportauto’s met V8-motoren zijn uitgerust. Wat dat betreft is de Artura een grote vooruitgang. Met de komst van de Artura breekt bij McLaren namelijk het tijdperk van de elektrificatie aan.
Plug-in hybride
McLaren gaat nog niet zo ver om een volledig elektrisch sportauto uit te brengen. De McLaren Artura is een ruim 200.000 euro kostende plug-in hybride. Hij haalt een topsnelheid van 330 km/u en accelereert in 3 seconden van 0 naar 100 km/u. Wie liever een volledig elektrische McLaren wil kopen: ook die komt eraan, maar pas tegen 2025.
McLaren introduceert met de komst van de Artura voor het eerst een naam voor een automodel. Tot op heden moesten we het steeds doen met verwarrende nummers en een soms erg vaag onderscheid tussen Sport- en Super Series-modellen. Dat laatste gaat gelukkig ook vervallen. De nieuwe Artura wordt gepositioneerd als een supercar, boven de onlangs gelanceerde GT maar onder de 720S.
Lichtgewicht
Qua formaat licht de Artura dicht bij de andere modellen van McLaren, met een lengte van ruim 4,50 meter en een breedte van bijna 2 meter. Zijn wielbasis is wel een fractie korter, ten gunste van een betere wendbaarheid. Zoals gezegd is de McLaren Artura een plug-in hybride. Die kan dus ook in een volledig elektrische modus rijden. Het feit dat McLaren er prat op gaat dat de Artura maar 27 kilo zwaarder is dan de 720S. Dat komt niet alleen doordat de autofabrikant een beetje spaarzaam is geweest met de accucapaciteit.
Koolstof
McLaren is altijd goed geweest in het bouwen van lichtgewicht componenten. Dat geldt ook voor de Artura. Deze heeft een centrale koolstofvezel kuip die lichter is dan die van zijn voorgangers. De crash beams voor en achter zijn van aluminium. Ook het subframe achter, om de motor en de achterwielophanging te ondersteunen, is van aluminium. De carrosseriedelen zijn een kunststukje op zich. Ze zijn een ‘shrinkwrapped’ combinatie van koolstofvezel en Superformed aluminium. Ook de passagierscabine, gemaakt in McLarens eigen carbonfabriek in Sheffield, is met 82 kg extreem licht, ondanks een superstijve, crashbestendige accudrager.
Chassis
Met het chassis bouwt de Britse fabrikant wel voort op bestaande technieken, al zegt McLaren dat er voor het nieuwe chassis vier nieuwe koolstofmaterialen, een nieuwe hars en een nieuwe structurele kern worden gebruikt. Hierdoor is het chassis nog stijver. Ook heeft McLaren diverse onderdelen, die vroeger van metaal waren, door koolstof vervangen. Al deze maatregelen hebben geleid tot een eigen gewicht van slechts 1495 kilo. Dit is het resultaat van een gezamenlijke gewichtsbesparingscampagne die vier jaar geleden begon. “Elke druppel ervaring en expertise van McLaren is in de Artura gegoten,” vertelt McLaren’s CEO Mike Flewitt. “De introductie ervan is een mijlpaal.”
Elektrische modus
Zoals gezegd was McLaren niet bepaald overdadig met betrekking tot de accucapaciteit. In elektrische modus heeft de McLaren Artura een actieradius van maar 30 kilometer. Het accupakket heeft een capaciteit van slechts 7,4 kW. In die elektrische modus beschikt de auto over een elektromotor van 92 pk. Niet echt het vermogen dat je bij een sportauto zou verwachten. Daarmee kan hij ook hooguit 130 km/u rijden. Natuurlijk heeft hij ook een verbrandingsmotor. Dat is een geheel nieuw ontwikkelde V6 met dubbele turbo, goed voor een vermogen van 577 pk. Beide motoren zijn gekoppeld aan een eveneens nieuwe nieuwe achttraps versnellingsbak.