De BMW Group wil de nieuwe Mini Electric in het Britse Oxford gaan bouwen. Eerder zei men dat de Brexit daarbij geen probleem zou vormen. Maar nu we in de overgangsfase van de Brexit zitten, blijken er toch te veel onzekerheden rond de afwikkeling van de Brexit te zijn. Daarom heeft de BMW Group besloten om dat project tijdelijk te staken.
Uitkomst Brexit is nog uiterst onzeker
Het is natuurlijk ook maar afwachten hoe het met de Brexit uitpakt. De overgangsfase duurt nog bijna een jaar. Dat is best wel lang in een branche waarin de ontwikkelingen steeds sneller gaan. We zitten nu immers in een overgangsfase die nog bijna een jaar duurt. In deze periode onderhandelen de EU en het Verenigd Koninkrijk over de voorwaarden van een handelsakkoord met een beperkte vrije handel. Hoe vrij die handel is, is nog alleszins zeker. Als BMW wordt geconfronteerd met uitgebreide, tijdrovende grenscontroles en hoge invoerrechten, is het toch minder gunstig dat de Mini Electric in het Verenigd Koninkrijk wordt gebouwd. En zo is het nu al duidelijk dat de Brexit gevolgen voor de automobielindustrie zal hebben. Dit is pas een eerste signaal maar dit zal absoluut niet het enige geval blijven.
Wordt de productie verplaatst naar Born of China?
Voor de goede orde: het gaat om de ontwikkeling en productie van de nieuwe Mini Electric. De huidige Mini Electris is al in productie. Die is afgeleid van de huidige generatie van de Mini hardtop, die op basis van het UKL1-platform in Oxford wordt gebouwd. In het Nederlandse Born bouwt VDL Nedcar de Mini Countryman en Clubman op de nieuwere UKL2-versie van de FAAR-architectuur. Maar BMW wil ook nog een nieuwe, kleinere Mini ontwikkelen. Deze wordt ongeveer even groot (of klein) als de oer-Mini. Hiervan is het de bedoeling dat deze in Oxford én in China wordt gebouwd. Daar wordt die nieuwe Mini gebouwd door een joint venture van de BMW Group en Great Wall Motors. Maar de productie in Oxford is nu wat onzekerder vanwege de Brexit. Als de BMW Group inderdaad besluit om de Mini Electric niet in Oxford te bouwen maar een deel van de productie toch in Europe te houden, ligt het natuurlijk het meest voor de hand om de productie bij VDL Nedcar in Born onder te brengen.
Of stapt BMW meteen over naar de kleinere Mini?
Het kan natuurlijk ook dat BMW de productie van die nieuwe Mini Electric in Europa nog verder uitstelt en misschien zelfs helemaal afstelt. Dan zou die kleinere Mini alleen nog in China worden gebouwd. Dit lijkt ons overigens een riskante optie, omdat het voor zo’n oer-Engels merk toch een beetje vreemd is als de auto’s alleen nog maar in China worden gebouwd. We mogen er immers van uitgaan dat de modellen met brandstofmotor langzamerhand uit productie gaan. Vanwege de steeds strenger wordende emissiewetgeving is het voor een autofabrikant die alleen kleine auto’s bouwt, noodzakelijk om nagenoeg alle populaire modellen te elektrificeren.
Huidige Model Mini Electric komt gewoon uit Oxford
Voor de goede orde: het gaat niet om de huidige Mini, waarvan de elektrische uitvoering al in productie is gegaan. Die productie is al zover voorbereid dat die gewoon wordt doorgezet.