Mini, het Britse dochtermerk van de BMW Group, moet tegen 2030 zijn getransformeerd tot een volledig elektrisch automerk. Het laatste nieuwe model met een verbrandingsmotor komt in 2025. Uiteraard is Mini ook druk bezig met de ontwikkeling van een aantal nieuwe elektrische modellen. Voor zover bekend heeft men vier modellen in de planning staan. Daar is nogal wel eens verwarring over omdat BMW ook een joint venture heeft opgericht met het Chinese Great Wall Motors voor de ontwikkeling van twee kleinere modellen. Dat zou een kleinere hatchback zijn, alsmede een meer futuristische kleine SUV. Welnu, de hatchback die bij Mini zelf en in China in ontwikkeling is, is een stuk kleiner en is niet de opvolger van de huidige Mini Cooper. Dat betekent dat er bij Mini de volgende vier modellen op de planning staan:
- Een nieuwe, Mini Cooper hatchback (te bouwen in Oxford)
- Een nieuwe, grotere Mini Countryman (te bouwen in Leipzig)
- Een geheel nieuwe kleinere Mini, mogelijk genaamd Minor (te bouwen in China)
- Een geheel nieuwe compacte SUV (te bouwen in China)
Van de laatste twee modellen is nog heel weinig bekend. Daarom omschrijven we hier alleen de in Europa te bouwen modellen, omdat daarvan ook wat recente foto’s in omloop zijn. Beide modellen krijgen een geheel nieuwe aandrijflijn met voorwielaandrijving, die een onderdeel is van de nieuwe FAAR-architectuur. Die nieuwe architectuur gebruikt men ook voor de BMW X1 en is doorontwikkeling van de bestaande UKL-architectuur. Die laatste gebruikt men voor de huidige Mini Electric maar daarvan laten het vermogen en met name de actieradius toch wat te wensen over.
Mini Cooper Hatchback
De volgende generatie van de Mini Cooper wordt net als het huidige model in Oxford gebouwd. Hij zal voorlopig alleen in een driedeurs versie verkrijgbaar zijn, en alleen met een elektrische aandrijving. Qua formaat moet je denken aan de Fiat 500 en Honda e.
Men heeft alleen foto’s van de buitenkant vrijgegeven, over het interieur kunnen we slechts raden. Mini geeft wel aan dat het futuristisch zou moeten worden. Dat doet ons uiteraard denken aan iets met beeldschermen over de gehele breedte van het dashboard, net als bij de kleine Honda. Maar de designtaal van Mini kennende zal het eerder beperkt blijven tot een minimalistisch dashboard met een grote centrale display.
Mini Countryman
De derde generatie van de Mini Countryman wordt weer een stuk groter. Zo’n 20 centimeter, schijnt het. Net als de huidige Countryman wordt die op hetzelfde platform als de BMW X1 gebouwd. De huidige generatie heeft het UKL-platform, de nieuwe modellen krijgen het nieuwe FAAR-platform. Beide modellen komen nu nog uit de fabriek van het Nederlandse VDL. De volgende generatie van deze modellen zal BMW echter in het Duitse Leipzig gaan bouwen. De Countryman komt net als de Cooper waarschijnlijk in 2023 op de markt. Op dit moment test men de eerste prototypes op de openbare weg.
De nieuwe Mini Countryman is een stuk groter en heeft dus ook meer ruimte voor een sterkere aandrijflijn en groter accupakket. In tegenstelling tot de Mini Cooper kan men bij de volgende generatie van de Mini Countryman kiezen uit versies met een verbrandingsmotor, (plug-in) hybride aandrijflijn en een volledig elektrische aandrijflijn.