New European Driving Cycle (NEDC) norm is een norm die wordt bepaald in een gecontroleerde laboratoriumomgeving. Er zijn dus geen invloeden van buitenaf. Door middel van diverse testen worden onder andere de actieradius en de CO2-uitstoot vastgesteld. In het laboratorium wordt vier keer een stadsrit nagebootst. De auto legt in 200 seconden een kilometer af, zal drie keer op trekken en tot stilstand komen en rijdt snelheden van 15, 32 en 50 kilometer per uur. Daarnaast worden er ook ritten buiten de stad nagebootst. De auto rijdt vier keer de afstand van 7 kilometer. Tijdens deze testritten worden de snelheden 50, 70, 100 en 120 kilometer per uur gereden. Op basis van de resultaten wordt een zogenaamde NEDC norm vastgesteld.
Kritiek op de NEDC norm
Omdat de testritten in een gecontroleerde laboratoriumomgeving worden uitgevoerd is en niet op de werkelijkheid lijken, werd er kritiek geuit op deze NEDC norm. De auto ondervindt geen invloed van weer of wind en daarom zijn de uitslagen te rooskleurig te noemen. Daarom is de Worldwide harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) norm in het leven geroepen. Sinds 1 september 2017 is deze testprocedure verplicht voor autofabrikanten. Auto’s die enkel nog volgens de New European Driving Cycle zijn getest, mogen volgens de zogenaamde restantvoorraadregeling, nog tot 1 september 2019 worden verkocht.
NEDC 2.0 en BPM
De Belasting van Personenauto’s en Motorfietsen (BPM) wordt op basis van CO2-uitstoot bepaald. Vooralsnog maakt men gebruik van de NEDC CO2-waarde. De bedoeling is dat dit op termijn op basis van de WLTP-waarde gaat gebeuren. Iedere WLTP auto heeft een teruggerekende NEDC-waarde, de zogenaamde NEDC 2.0 CO2-waarde. Deze waarde is bepalend voor de BPM. Imiddels is duidelijk geworden dat de NEDC 2.0 CO2-waarde onbedoeld gemiddeld tóch hoger is dan de NEDC 1.0 CO2-waarde. Hierdoor neemt de BPM toe.