De Nissan Leaf keert terug — niet als compacte hatchback, maar als gestroomlijnde crossover die beter past bij de Europese rijder. De derde generatie krijgt een nieuw platform, snellere laadtechniek en een actieradius tot 622 kilometer WLTP. De prijzen blijven nog even geheim, maar de specificaties zijn compleet.
Van pionier tot volwaardige cross-over
De Leaf was in 2011 de auto die elektrisch rijden in Nederland op gang bracht. Vijftien jaar later komt hij terug met een totaal nieuw ontwerp, gebouwd in Sunderland (VK). De Leaf 2026 is 4,35 meter lang, krijgt een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 en deelt zijn techniek met de Nissan Ariya en Renault Scenic.
Twee accupakketten, prima efficiëntie
Met een verbruik van 13,8 kWh/100 km hoort de Leaf bij de zuinigste EV’s in zijn klasse. Op snelwegtempo houdt hij 330 km vol bij 130 km/u. Qua accupakket biedt Nissan keuze uit 52 en 75 kWh netto:
- De kleine accu haalt ruim 440 km WLTP en levert 130 kW vermogen.
- De grote accu komt tot 622 km WLTP, met 160 kW en 355 Nm.
Nieuwe Nissan Leaf kan snelladen via CCS Type 2
De overstap van CHAdeMO naar CCS maakt de Leaf eindelijk volledig compatibel met Europese snelladers.
- 52 kWh: 105 kW DC-laden
- 75 kWh: 150 kW DC-laden
Na 30 minuten snelladen staat er tot 420 km extra bereik op de teller. Thuisladen gaat via 11 kW AC, waardoor de accu ’s nachts weer vol is.
Energie delen via V2L en V2G
Nieuw is Vehicle-to-Load (V2L) met een vermogen van 3,6 kW. Daarmee kunnen apparaten direct op de auto worden aangesloten, van laptop tot elektrische koelbox. De Leaf is ook voorbereid op Vehicle-to-Grid (V2G), zodat hij later stroom kan terugleveren aan het net.
Comfortabel en connected
De Leaf 2026 staat op het CMF-EV-platform met een multilink-achterwielophanging. Rijden gebeurt soepel en stil, met hulp van ProPILOT Assist, e-Pedal Step en een 3D Around View Monitor.
Binnenin vallen de twee 14,3-inch schermen op, met Google built-in en NissanConnect-app voor laadbeheer en routeplanning. De 437 liter bagageruimte en vlakke vloer maken hem geschikt als gezinsauto.
Leaf 52 kWh | Leaf 75 kWh | |
Accucapaciteit (netto) | 52 kWh | 75 kWh |
Vermogen / koppel | 130 kW / 345 Nm | 160 kW / 355 Nm |
Acceleratie (0–100 km/u) | 8,6 s | 7,6 s |
Topsnelheid | 160 km/u | 160 km/u |
WLTP-actieradius | ca. 440 km | tot 622 km |
Snelweg-actieradius (110/130 km/u) | 224 km bij 130 km/u | 430 / 330 km |
Gemiddeld verbruik (WLTP) | 13,8 kWh/100 km | 13,8 kWh/100 km |
Snelladen (DC, CCS Type 2) | 105 kW max. | 150 kW max. |
Laadtijd 20–80% (DC) | < 30 min | < 30 min |
Bereik na 30 min snelladen | n.b. | ca. 420 km* |
AC-laden (Type 2) | 7,4 kW of optioneel 11 kW | 11 kW |
Vehicle-to-Load (V2L) | 3,6 kW | 3,6 kW |
Luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) | 0,25 | 0,25 |
Afmetingen (l/b/h) | 4.350 / 1.810 / 1.550 mm | 4.350 / 1.810 / 1.550 mm |
Bagageruimte (VDA) | 437 liter | 437 liter |
Rijklaar gewicht | 1.789–1.937 kg | 1.789–1.937 kg |
Levering en prijs Nissan Leaf
De voorbestellingen starten eind 2025, levering volgt in het voorjaar van 2026. Prijzen zijn nog niet bekend, maar buitenlandse markten suggereren tussen €35.000 en €37.000. Daarmee zou de Leaf in Nederland uitkomen naast de Kia EV3, Skoda Elroq en Tesla Model 3 Standard.
De Leaf is straks weer helemaal bij de tijd
De Nissan Leaf was ooit de pionier van elektrisch rijden. Met deze nieuwe generatie is hij eindelijk weer helemaal bij de tijd — zuiniger, stiller en beter afgestemd op het Europese laadnetwerk. De specificaties kloppen; nu is het wachten op de prijs.