Zonder veel ruchtbaarheid heeft DS de prijzen van de N°8 stilletjes naar beneden bijgesteld. Daarmee mikt het merk nu nadrukkelijk op de zakelijke rijder – én op wie stijl en stilte waardeert. Het resultaat is een elektrische fastback die zich prijstechnisch nestelt tussen het middensegment en de premiumklasse, met een hoge mate aan comfort en luxe én een flinke actieradius.
Waarom DS de prijs aanpast nog vóór de levering
De DS N°8 is sinds februari te bestellen, maar de levering start pas in de tweede helft van 2025. Toch zijn de prijzen nu al bijgesteld en lijkt het erop dat de officiële verkoop nu pas van start gaat. De Pallas-uitvoering met 230 pk en 74 kWh accu kost geen €57.000 zoals eerder gecommuniceerd, maar €55.000 rijklaar. Ook de Long Range-uitvoeringen zijn enkele duizenden euro’s goedkoper dan aanvankelijk gedacht.
Dat is geen tijdelijke actie, daarover is de prijslijst duidelijk genoeg. DS positioneert dit model daarmee dichter bij concurrenten als de BMW i4, Polestar 4 en Audi A6 e-tron. De focus ligt bij de DS niet zozeer op de prestaties -hoewel die er zeker mogen zijn – maar op design, afwerking, luxe en rijcomfort. Bovendien is de vanafprijs een paar duizend euro lager dan die van de genoemde concurrenten.
Welke uitvoeringen zijn er van de DS N°8?
De DS N°8 is er in drie aandrijflijnen en twee uitrustingsniveaus. Voor de forens of leaserijder is de standaard FWD (230 pk, 550 km WLTP) met Pallas-uitrusting een logische instap. Meer actieradius of comfort? Dan biedt de Long Range met 97 kWh accu (tot 750 km bereik) uitkomst, in beide uitrustingsvarianten.
Wie vooral snelwegkilometers maakt en waarde hecht aan vierwielaandrijving, komt uit bij de AWD Long Range met 350 pk. Die biedt met 664 km nog steeds een riante actieradius. De bijbehorende Étoile-uitrusting is standaard, inclusief extra rijhulpsystemen en een rijker interieur.
Actieradius en prestaties vs prijs DS N°8
Opladen kan met 11 kW AC of tot 160 kW DC. Daarmee is 200 kilometer actieradius in tien minuten bijladen haalbaar. De accucellen en motoren worden in Frankrijk geproduceerd, iets wat in dit segment eerder uitzondering dan regel is.
Uitvoering | Vermogen | Actieradius | Prijs |
Pallas FWD | 230 pk | 550 km | €55.000 |
Étoile FWD | 230 pk | 527 km | €62.000 |
Pallas FWD Long Range | 245 pk | 750 km | €59.200 |
Étoile FWD Long Range | 245 pk | 715 km | €66.600 |
Étoile AWD Long Range | 350 pk | 664 km | €70.600 |
De Franse benadering van luxe elektrisch rijden
De DS N°8 kiest voor een eigen definitie van luxe. Geen sportieve vering of digitale bravoure, maar akoestisch glas, zachte materialen en een ergonomie die rust moet brengen. Zelfs de infotainment is ontworpen met rust in het achterhoofd: een 16-inch HD-touchscreen met uitgebreide spraakbediening, gecombineerd met een head-up display dat snelheid en route-informatie projecteert zonder af te leiden.
In het interieur vallen de verwarmde comfortstoelen, sfeerverlichting en geluidsisolatie direct op. DS mikt niet op adrenaline, maar op ontspanning. Voor leaserijders die veel op de weg zitten, is dat een verademing.
En nu de prijsstelling evenwichtig is afgestemd op de markt, krijgt de DS N°8 hopelijk de plek die hij zoekt en verdient: als alternatief voor wie genoeg heeft van de conventionele premiummerken – en graag iets stillers rijdt en de Franse elegantie waardeert.