Kia onthulde gisteren de eerste specificaties van de EV9, het vlaggenschip van de elektrische SUV, en in het persbericht en de presentatie werd vermeld dat de krachtigste variant de EV9 AWD zal zijn met 380 pk uit een aandrijflijn met twee motoren. Het blijkt dat Kia al iets krachtigers in de pijplijn heeft.
Kia EV9 GT
Ho Sung Song, president en CEO van Kia, onthulde tijdens een interview met leden van de media, waaronder Car and Driver, dat de EV9 ook een top GT-model zal krijgen – niet te verwarren met de GT-Line-uitvoering die gisteren werd onthuld.
Net als de kleinere EV6 GT, zal de EV9 GT een krachtig model zijn met een AWD-aandrijflijn met twee motoren en een adembenemende acceleratie. De topman zei dat de EV9 GT al in ontwikkeling is en begin 2025 zal worden uitgebracht. Hoewel hij niet meer details heeft onthuld, zou de EV9 GT aanzienlijk meer vermogen moeten bieden dan de EV9 AWD, die 380 pk levert 600 Nm koppel.
De aandrijflijn van de Kia EV6 GT lijkt goed te passen bij de EV9 GT, aangezien hij een gezonde 576 pk 739 Nm koppel levert, goed genoeg voor een tijd van 0 tot 100 km/u. 3,5 seconden. Als de EV9 GT dezelfde aandrijflijn krijgt, zal hij vanwege het zwaardere gewicht waarschijnlijk langzamer gaan naar 100 km/u. Toch zou hij het veel beter moeten doen dan de EV9 AWD, die de sprint van 0-100 km/u in 6,0 seconden aflegt – of 5,3 seconden in de Boost-modus.
Veel overeenkomsten met de EV6
We kunnen hier alleen maar speculeren, maar om de GT-badge en de hogere prijs te rechtvaardigen, zou de EV9 GT minstens een seconde sneller moeten zijn dan de EV9 AWD. De kosten van extra prestaties zullen uiteraard een lager bereik zijn, zoals het geval is bij de EV6 GT in vergelijking met zijn kleinere broers en zussen.
Naast de Boost-modus zou de Kia EV9 GT andere hardware uit de EV6 GT moeten gebruiken, zoals de eLSD die het buitenste achterwiel in bochten kan aansturen. Het systeem verbetert de wendbaarheid en geeft het voertuig een meer naar achteren gericht gedrag op de weg. Adaptieve dempers, verbeterde remmen en een set zomerbanden zouden ook deel moeten uitmaken van het pakket.
Vooralsnog is er weinig bekend over dit absolute topmodel, maar de komst van een echte GT lijkt wel definitief. Je moet wel een stevig prijskaartje verwachten, maar tot die tijd blijft het alleen maar speculeren. Vlak voor de marktintroductie van dit topmodel zullen wij ongetwijfeld meer te horen krijgen vanuit Kia.