Eindelijk was het zover, Volkswagen heeft gisteravond de langverwachte ID.Buzz gelanceerd. Dat is de naam van het personenbusje, de bestelwagen krijgt de toevoeging ‘Cargo’. Deze zal dus als Volkswagen ID.Buzz Cargo door het leven gaan.
Korter en breder dan de VW T6.1
De ID.Buzz en ID.Buzz Cargo hebben een wielbasis van 2,988 meter. Dat is nagenoeg gelijk aan die van de huidige T6.1. Beide modellen zijn 4,712 meter lang en 1,985 meter breed. Dat is zo’n 20 cm korter en 8 cm breder dan de T6.1. De hoogte van 1,938 meter is nagenoeg gelijk.
De personenversie heeft plaats voor vijf personen en een bagageruimte van 1.121 liter. Met neergeklapte achterbank meet de bagageruimte 2.205 liter. Bij de bestelwagenversie is er voorin er keus tussen een bestuurdersstoel en een tweezits bankje, of tussen twee losse voorstoelen. Daarachter bevindt zich de scheidingswand – al of niet met venster – en een laadruimte van 3,9 m³ die ruimte aan twee Euro-pallets biedt. Er zijn verschillende configuraties mogelijk: met één of twee schuifdeuren en met een achterklep of met twee achterdeuren.
Made in Hannover
De ID.Buzz-serie zal worden geproduceerd door de fabriek van Volkswagen Bedrijfswagens in Hannover. “Ze worden geproduceerd en geleverd op een klimaatneutrale manier in termen van CO2.” Bovendien worden er veel gerecyclede kunststoffen gebruikt en is het interieur volledig vrij van dierlijk leder. De elektromotoren, accusystemen en assen van de ID.Buzz worden overwegend in het Duitse Zwickau gemaakt. Op termijn zal de fabriek in Hannover ook de accupakketten voor de ID.Buzz vervaardigen.
MEB-platform
Net als alle andere modellen in de ID-serie, zal ook de ID.Buzz op het modulaire MEB-platform worden gebouwd. De ID.Buzz en de ID.Buzz Cargo zullen bij de lancering worden aangeboden met een 150 kW elektromotor die de achteras aandrijft. Volgens VW resulteren de in de bodem geïntegreerde accu en de lichtgewicht aandrijflijn een laag zwaartepunt en een goede gewichtsverdeling, die het rijgedrag en de wendbaarheid ten goede komen.
Actieradius ongeveer 500 kilometer
Hij krijgt het bekende 82 kWh accupakket (effectief 77 kWh). Bij elektrische voertuigen is de stroomlijn in behoorlijk hoge mate bepalend voor de efficiëntie en dus ook de actieradius. De normale ID.Buzz heeft een behoorlijk gunstige cw-waarde van 0.285 terwijl de ID.Buzz Cargo cw-waarde van 0,29 heeft. Maar de uiteindelijke luchtweerstand van een personen- en bestelbusje is vanwege de forse frontale oppervlakte natuurlijk altijd behoorlijk groot. De actieradius, die naar verluidt zo’n 500 kilometer bedraagt, valt ons dan ook niet tegen.
Plug & Charge en bi-directioneel laden
Het was al bekend dat Volkswagen het MEB-platform geschikt gaat maken voor bi-directioneel laden. Dat zal bij ID.Buzz inderdaad mogelijk zijn. De energie uit de accu kan door middel van een speciale DC-BiDi wallbox aan het elektriciteitsnet thuis worden geleverd (vehicle-to-home).
Ook zal ID.Buzz-serie een Plug & Charge-functie krijgen. Het voertuig zal zich via de laadstekker automatisch bij compatibel DC-snellaadpunten met de ISO-15118-norm authenticeren zodat het laden snel en zonder gedoe kan starten.
Car2X
Uiteraard krijgt de ID.Buzz een groot aantal assistentiesystemen. Daaronder bevindt zich ook het lokale waarschuwingssysteem “Car2X”. Dat nieuwe systeem maakt van signalen van andere voertuigen en de verkeersinfrastructuur om in real-time gevaren te detecteren.
Autonoom rijden
Optioneel zal hij ook verkrijgbaar zijn met ‘Travel Assist with Swarm Data’ waarmee semi-autonoom rijden en wisseling van rijstrook op de snelweg mogelijk is. Verder krijgt hij een geheugenfunctie voor automatisch parkeren op een eerder opgeslagen route.
Uiteraard staat ook volledig autonoom rijden op de agenda. Hiermee heeft men al de nodige proeven gedaan: “De ID.Buzz zal ook worden gebruikt in toekomstige autonome mobiliteitsconcepten zoals ridepooling – een e-shuttledienst van de groepsdochter MOIA die via een app kan worden geboekt”.
Voorverkoop start dit voorjaar
Volkswagen heeft de Europese lancering van beide modellen gepland voor komend najaar. In mei zal de voorverkoop in een aantal landen van start gaan. In een later stadium zullen er nog meer varianten van de ID.Buzz komen, met andere accupakketten, aandrijvingen (waaronder vierwielaandrijving), een langere wielbasis en een camperversie in de California-modelreeks. Volkswagen heeft helaas nog geen prijzen bekendgemaakt.