De elektrische automarkt is nog steeds volop in beweging, en dat wordt in mei 2025 nergens duidelijker dan bij de verkoopcijfers. De koda Elroq pakt namelijk overtuigend de koppositie, met 1.093 registraties meer dan welk ander model dan ook, ongeacht aandrijving. Daarmee stoot hij de Kia EV3 van de troon, die het de maanden ervoor domineerde. Opvallend? Uiteraard. Onverwacht? Niet echt. De Elroq zat er al tegenaan en profiteert van goede leverbaarheid en een sterke positie in de leasemarkt.
EV’s winnen terrein op alle fronten
Met 10.440 volledig elektrische auto’s komt het EV-aandeel in mei uit op 34,6 procent. Dat is een groei van 8 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het is bovendien voor het eerst dit jaar dat de totale automarkt dus inclusief hybrides en verbrandingsmotoren weer groeit. In totaal werden er 30.188 nieuwe personenautos geregistreerd, een stijging van 7,3 procent.
Het aandeel hybrides is nog altijd groter (49,2 procent), maar de opmars van EVs is stabiel. Benzine blijft hangen op 14,2 procent, diesel zakt verder terug naar 1,7 procent.
Waarom de koda Elroq n scoort
De koda Elroq is geen spectaculaire, grensverleggende auto maar juist dat lijkt zn kracht. Het is een compacte SUV met vertrouwde Volkswagen-techniek, een relatief scherpe prijs en directe beschikbaarheid. Voor veel zakelijke rijders is dit precies wat ze zoeken: overstappen naar elektrisch zonder concessies of wennen aan radicaal design. Tel daar het vertrouwde merkgevoel bij op, en het is geen verrassing dat de Elroq aanslaat.
De timing speelt ook mee. Sinds maart worden de eerste grote leveringen gedaan. En net nu de markt weer iets aantrekt, komt koda duidelijk in beeld, al zal de beschikbaarheid van dit nog vrij nieuwe model ook een grote rol spelen.
Kia EV3 blijft populair, Tesla daalt iets
De rol van de Kia EV3 is absoluut niet uitgespeeld. Met 751 registraties is hij immers nog steeds de nummer twee onder de elektrische autos in mei. Bovendien was de EV3 in februari, maart en april de bestverkochte auto van Nederland. Cumulatief staat hij nog altijd bovenaan in 2025.
Tesla’s Model Y (648 registraties) en Model 3 (404) zakken iets terug, maar blijven in de top vijf. De Volvo EX30 houdt mooi stand op plek vier met 442 stuks. Wij hadden de elektrische Renault 5 ook in de top vijf verwacht maar dat is dus niet het geval, want die ziet er als volgt uit:
- koda Elroq (1.093 registraties, 10,5% marktaandeel)
- Kia EV3 (751 registraties, 7,2% marktaandeel)
- Tesla Model Y (648 registraties, 6,2% marktaandeel)
- Volvo EX30 (442 registraties, 4,3% marktaandeel)
- Tesla Model 3 (404 registraties, 3,9% marktaandeel)
Keerpunt occasionmarkt nabij
Ook bij de gebruikte auto’s schuift de verhouding op. In de eerste vijf maanden van dit jaar werden 37.406 gebruikte EVs verkocht, goed voor 4,1 procent marktaandeel. Dat is nog iets minder dan diesel, dat op 5,7 procent zit maar het verschil wordt elke maand kleiner.
In het totale wagenpark nadert de elektrische auto de diesel zelfs met rasse schreden: eind mei telde Nederland 628.946 volledig elektrische personenautos tegenover 664.984 diesels. Naar verwachting verandert dat beeld nog voor de zomer.
Elektrische auto op weg naar de nieuwe norm
De cijfers van mei wijzen op een structurele trend: elektrisch rijden wordt steeds gewoner. Nieuwe modellen zoals de koda Elroq en Kia EV3 geven het aanbod niet alleen verbreding, maar ook bereikbaarheid.
Tegelijkertijd zorgt schaalgrootte voor kortere levertijden, lagere kosten en betere restwaardes zeker nu ook de elektrische occasionmarkt aantrekt. Voor wie nog twijfelt: het moment dat diesel en EV van plaats wisselen is geen kwestie van jaren meer, maar van maanden, of zelfs weken.