In de afgelopen jaren hebben de Duitsers de BMW iX meermaals als studiemodel aan ons getoond onder de naam Vision iNext. Vandaag hebben ze officieel het doek getrokken van de productierijpe versie van de BMW iX. In Nederland hoeven wij er gelukkig niet lang op te wachten. De planning is dat het model halverwege volgend jaar bij de Nederlandse dealers zal staan.
Design van het conceptmodel
Een mooi detail in het verhaal is ongetwijfeld het ontwerp van deze iX. Ongeveer twee jaar geleden mochten wij voor het eerst kennis maken met de toen nog Vision iNext. Het waren de eerste voorzichtige voetstappen in een serieuze elektrische cross-over. Zoals met veel studiemodellen wijzigt het ontwerp gedurende de periode. Bij deze nieuwe BMW iX ligt dat verhaal echter heel anders. In grote lijnen is namelijk alles wel gelijk gebleven.
Natuurlijk zijn er wel enkele zaken direct op te merken. Dit heeft echter meer te maken met de internationale wetgeving dan wat anders. Zo zijn de strakke koplampunits vervangen door ‘echte’ exemplaren. Aan de voorzijde zien wij ook weer de zeer opvallende grille terug die wij inmiddels kennen uit de bestaande 4-serie.
Wanneer je de BMW iX van de zijkant bekijkt lijken de nodige designelementen gewoon overgenomen te zijn. Er zijn echter enkele subtiele wijzigingen doorgevoerd, maar het ‘zwevend’ dak lijkt doorgezet te zijn.
De grote gewenning is wellicht aan de achterzijde te vinden. Normaal kun je aan de achterzijde echt wel een BMW herkennen. Ditmaal moeten we te kennen geven dat de ‘kont’ echt eens anders is. Het is ongetwijfeld even wennen, maar wellicht is het een voorbode op wat wij in de toekomst vanuit de Duitsers kunnen verwachten.
De BMW iX van binnen
Het interieur is wat je mag verwachten van een BMW in deze klasse. De BMW iX is futuristisch aangekleed en natuurlijk voorzien van de nodige displays voor informatievoorziening. Het instrumentarium heeft een schermafmeting van 12.3 inch. Het infotainmentsysteem heeft een schermdiagonaal van 14.9 inch. Een mooi designdetail is wellicht de middentunnel. Normaal zijn wij gewend dat deze direct verbonden is met het dashboard. In deze BMW iX zijn deze letterlijk van elkaar gescheiden.
Om het interieur helemaal af te maken kun je optioneel een panoramadak bijbestellen. Dit is direct ook het grootste glazen dak wat de fabrikant ooit in een auto heeft ingebouwd. Het dak kan ook verduisterd worden indien dat gewenst is.
Techniek
Tot op heden was het onduidelijk hoe de iX uitgerust zou gaan worden. BMW heeft dit tot vandaag goed verborgen weten te houden. Het is nu duidelijk dat de cross-over voorzien is van een tweetal elektromotoren die gezamenlijk ruim 500 pk op de weg weten te brengen. De exacte specificaties geeft men later nog, maar ze geven al wel een kleine inkijk in het accupakket. De BMW iX moet over een accupakket beschikken van meer dan 100 kWh. Hierdoor moet er een actieradius haalbaar zijn van ongeveer 600 kilometer.
Het bewuste accupakket kan aan een snellader gehangen worden. In een tijdbestek van ongeveer drie kwartier kunnen de accu’s tot 80% volgeladen zijn. Hierbij gaat men wel uit van een laadvermogen van 200 kW.
Autonoom rijden behoort volgens BMW ook tot de mogelijkheden. De sensoren hiervoor zitten vlak achter de grille verwerkt. Details over de mogelijkheden of wanneer dit werkelijk beschikbaar is blijft nog onduidelijk.
Prijs en beschikbaarheid
Op dit moment is er nog geen prijs kenbaar gemaakt voor de BMW iX. Daarnaast missen wij nog enkele details rondom het accupakket. Deze puzzelstukjes moeten door BMW zelf nog ingevuld worden. In de tweede helft van 2021 zal het model bij de dealer staan. In de loop van volgend jaar zal er dus ongetwijfeld meer bekend gemaakt worden over de iX. Het zal dan mogelijk ook duidelijk worden hoe BMW onder meer het autonoom rijden voor zich ziet. Waar wij echter vooral benieuwd naar zijn is zijn prijskaartje. De iX is immers een cross-over die vanaf de bodem volledig nieuw ontwikkeld is. Het prijskaartje zal derhalve niet mals zijn verwachten wij.