Het delen van voertuigen is (grote) steden is niets nieuws. Steeds meer bedrijven en gemeentes maken deelfietsen, -scooters en andere -voertuigen toegankelijk. Sinds gisteren rijden er in Rotterdam ook elektrische deelauto’s. Wethouder Bokhove gaf gisteren het officiële startschot voor een pilot voor deelrijden met de elektrische Lev in Rotterdam. Het servicegebied voor de elektrische autootjes ligt tussen Kralingen, Spangen, Blijdorp en Kop van Zuid.
Lev
De gemeente start de proef met 30 kleine elektrische auto’s, genaamd Lev en is in feite een Birò. In augustus moeten er 120 van deze autootjes rondrijden. De Lev is een kleine auto die ruimte biedt aan maximaal twee personen en een klein beetje bagage. De wagentjes zijn volledig elektrisch en rijden maximaal 45 kilometer per uur. Iedereen vanaf 18 jaar, met een geldig rijbewijs, kan tussen 07:00 uur en 22:00 uur gebruik maken van de Lev. Met een app op je telefoon, beschikbaar voor iOs en Android, zoek je naar een beschikbare Lev in jouw buurt en ontgrendel je het voertuig. Omdat de Lev een brommobiel is, mag je er er alleen mee op de weg rijden en moet je verplicht parkeren in een autoparkeerplek.
Aan het eind van iedere dag worden de Levs door het bedrijf achter de Lev weer door de stad verspreid. Het bedrijf is ook verantwoordelijk voor het opladen van de accu’s. Als consument kun je in de app het batterijniveau van de Lev zien, maar ook het bedrijf houdt het batterijniveau in de gaten. Indien nodig laden zij de accu op of wisselen ze een lege accu om voor een volle. Met een volle accu kan de Lev ongeveer 90 kilometer rijden.
Kosten
Het gebruiken van de Lev is niet gratis. Ontgrendelen kost 1 euro en daarna betaal je per minuut 40 eurocent. De gemeente zelf ziet naast toeristen, de inwoners van Rotterdam als hun belangrijkste doelgroep. Je betaalt alleen voor de rit zelf, want parkeren is gratis in het servicegebied op reguliere autoparkeerplaatsen.
6 Reactie
Super leuk initiatief, maar ik vind dat er speciale parkeer plekken moeten komen. Ik betaal in mijn wijk geld voor mijn parkeer vergunning, en gisteren stonden er 4 in de straat, die dan allemaal een halve plek in beslag nemen. en dan moet ik mijn auto in een andere zone betaald neerzetten. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Sorry dat ik het zeg, maar vind het echt * auto’s. Vraag me af waarom er steeds weer nieuwe dingen uitgevonden moet worden. Zonder na te denken over totaal plaatje of er mogelijk anderen hier door of er mee problemen gaan ondervinden. Nee, men denkt zuinig hier zuinig daar. Milieu hier milieu daar. Wij als mensen maar blijven betalen en betalen want dat is het belangrijkste. Kom op. Halloooo!! Ik betaal niet voor niets parkeer vergunning. Door deze klote auto’s moet ik als nog in andere zone staan. En betaal ik extra. Ze nemen parkeerplek inbeslag van iemand die er voor moet betalen omdat het betaalt parkeer notebene voor je eigen huis, en vervolgens mogen deze lev autootjes ook nog eens gratis staan. Laat ze lekker op de stoep parkeren ofzo.
De bedoeling van deze auto’s is dat ze als deelauto ingezet worden. Dat betekent dat mensen die hun auto voornamelijk voor de boodschappen gebruiken, hun eigen auto weg kunnen doen en een deelauto zoals de Lev gaan gebruiken. Dan komen er dus parkeerplekken vrij. Mocht blijken dat er op bepaalde plaatsen een overvloed aan Lev’s de beschikbare parkeerruimt in beslag neemt, zou men daar inderdaad een paar speciale plaatsen voor moeten realiseren.
Vijf en twintig euro per uur om een lev te huren is niet echt een reden om je auto weg te doen!
Belachelijk duur!
Als je het vergelijkt met de normale, gemiddelde kosten per kilometer van een compacte auto (20 ct/km) dan lijkt het huren van een LEV inderdaad duur. Maar als iemand die zijn autootje alleen zo nu en dan voor een boodschapje in de stad gebruikt, dan zijn de kosten per kilometer vele malen hoger. Veel vaste kosten gaan immers gewoon door, of je nou veel of weinig rijdt. Dan kan het huren van een LEV of andere deelauto echt veel voordeliger zijn dan het hebben van een eigen auto.
Peperduur, een taxi is nog goedkoper.