In China kun je al een tijdje het eerder aangekondigde basismodel van de Porsche Taycan bestellen. Porsche gaat de Taycan ‘zonder toevoeging’ nu ook in Europa aanbieden. Dat zou wel eens een hele goede zet van de Duitse autofabrikant kunnen zijn. Want de Porsche Taycan is een fantastische auto, maar heeft één groot nadeel: de prijs. En dat gaat nu dus veranderen.
Basisversie is aanzienlijk goedkoper
De nieuwe basisversie van de Porsche Taycan is namelijk een stuk goedkoper dan de Taycan 4S en Turbo (S). Je moet weliswaar genoegen nemen met achterwielaandrijving en wat minder vermogen, maar dan heb je een elektrische Porsche voor minder dan een ton. Als je rustig aan doet met de opties zelfs veel minder dan een ton, de vanafprijs bedraagt namelijk 87.000 euro. Zo’n goedkopere Taycan zou de verkopen, die toch al boven verwachting zijn, een flinke boost kunnen geven. Want ook zonder vierwielaandrijving en met iets minder indrukwekkende prestaties is de Porsche Taycan een uiterst begerenswaardige auto. Ook veel zakelijke rijders, die over de eerste 40 mille een lage bijtelling betalen, zouden nu wel eens voor de goedkoopste Porsche Taycan kunnen kiezen.
Prestaties
De basisversie van de Porsche Taycan beschikt altijd nog over een vermogen van 240 kW. Daarmee accelereert hij in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 230 km/u. ook de actieradius is niet verkeerd. Standaard heeft hij een 79,2 kWh accu, waarmee hij een actieradius van 431 kilometer (volgens WLTP) haalt. De “Performance Plus” heeft een vermogen van 280 kW en ook een groter accupakket van 93,4 kWh. Daarmee bedraagt de WLTP-actieradius 484 kilometer. Beide versies hebben een ‘overboost’ optie en Launch Control. Als die zijn geactiveerd heeft de basisversie van de Taycan een vermogen van 300 kW, de Performance Plus haalt dan 350 kW.
Laden
Een sterk punt van de Porsche Taycan is het snelladen geweest. Mede dankzij de keuze voor een 800 Volt-systeem kan de accu van de Porsche Taycan uitzonderlijk snel worden opgeladen. Dat geldt ook voor het basismodel. De versie met het 79,2 kWh accupakket kan aan de snellader worden geladen met 225 kW. De 93,4 kWh-accu kan zelfs met maximaal 270 kW worden opgeladen. Zo’n forse laadsnelheid is niet erg bevorderlijk voor de levensduur van de accu’s. Daarom heeft de Taycan ook een accubesparende snellaadfunctie. Hiermee kun je het laadvermogen beperken tot 200 kW.
Uiteraard kun je de goedkoopste Porsche Taycan ook aan een normaal laadpunt opladen. De on-board AC-lader heeft een laadvermogen van 11 kW, optioneel kan men ook een 22 kW lader bestellen. Ook deze versie van de Taycan heeft de handige Plug & Charge-functie.
Uiterlijk
Net zoals het uiterlijk van de Porsche Taycan 4S op details verschilt van de Taycan Turbo, zijn ook hier kleine verschillen. De achterste diffusor, de zijskirts en de voorspoiler zijn gelijk aan die van de Taycan 4S. De remklauwen wijken wel af, die zijn zwart geanodiseerd remklauwen. Zoals gebruikelijk bij Porsche heeft iedere versie zijn eigen velgen. In dit geval heeft de Taycan 19-inch Aero-velgen. Optioneel kun je uiteraard ook voor grotere velgen kiezen. De high-performance Porsche Surface Coated Brakes (PSCB) zijn optioneel.