De Lexus RZ 300e is de nieuwste toevoeging aan het programma van de Japanse fabrikant van luxe voertuigen, en is een betaalbaardere variant van de inmiddels bekende Lexus RZ 450e. Het verschil tussen die twee varianten is niet zo groot, maar wel belangrijk. Beide auto’s zijn in principe identiek en hebben een vergelijke uitrusting. Terwijl de huidige RZ 450e is uitgerust met twee motoren en vierwielaandrijving, moet de RZ 300e het doen met één elektromotor en voorwielaandrijving.
Van vierwiel- naar voorwielaandrijving
Wat betreft het vermogen valt het verschil wel mee, het weglaten van die ene motor betekent een teruggang van 230 naar 150 kW. Maar omdat er nu alleen voorwielaandrijving is, kan dat wel betekenen dat er wat tractieproblemen zouden kunnen ontstaan. Dankzij de moderne techniek zullen die problemen waarschijnlijk maar zelden optreden. Evengoed is het voor mensen die het gaspedaal graag stevig indrukken wel iets om rekening mee te houden. Omdat de elektromotor die de voorwielen aandrijft naast een vermogen van 204 pk (150 kW) nog altijd een riant koppel van 266 Nm biedt, gaat de acceleratie van nul naar 100 km/u overigens nog altijd behoorlijk vlot. Volgens Lexus duurt dat een seconde of acht.
Lexus RZ 300e heeft wel een grotere actieradius
Natuurlijk leidt het achterwege van een elektromotor ook tot een behoorlijk lagere prijs. Hoeveel lager, dat maakt Lexus in een later stadium bekend. Wat we wel weten is dat de efficiëntie door het achterwege laten van die extra motor een stukje beter is. Dat heeft weer positieve gevolgen voor de actieradius. Die bedraagt met de standaard 18-inch velgen zo’n 480 kilometer volgens WLTP. Wie de grotere 20-inch velgen laat monteren houdt een actieradius van 432 kilometer over. In beide gevallen enkele tientallen kilometers mee dan de variant met vierwielaandrijving.
De perfecte combinatie?
Voor mensen die qua prestaties niet het onderste uit de kan willen, en dat is misschien wel het grootste deel van de Lexus-rijders, biedt de RZ 300e misschien wel de perfecte combinatie tussen milieubewustzijn, premium comfort én betaalbaarheid. Want met de RZ 300e doe je verder geen enkel compromis, en profiteer je nog steeds van de technische superioriteit en de ongeëvenaarde rijervaring waar Lexus om bekend staat. Elk aspect, van het doordachte interieur tot de geavanceerde veiligheidssystemen, weerspiegelt Lexus’ toewijding aan kwaliteit, duurzaamheid en klanttevredenheid. De Lexus Safety System+3 suite, eveneens standaard bij dit model, benadrukt de prioriteit van de bestuurder en passagier veiligheid met geavanceerde assistentiesystemen.
Lexus RZ 300e staat na de zomer in de showroom
Hoewel het enerzijds een zwaktebod lijkt, doet Lexus met de goedkopere RZ 300e misschien wel een heel goede concessie en kan het kopers een betaalbaar alternatief voor een premium SUV bieden die nog steeds alle luxe en comfort heeft die je van een echte Lexus kan verwachten. Wat de definitieve prijsstelling is, zal Lexus in de komende maanden bekend maken. Laten we daarbij niet vergeten dat Lexus de prijzen van de RZ 450e al zo’n 5.000 tot 7.000 euro wil verlagen. Hoe het met de rijeigenschappen zit, kunnen we na de zomer beoordelen wanneer de Lexus RZ 300e bij de dealer in de showroom staat.