De coronapandemie heeft de start van de productie van de SF90 Stradale, Ferrari’s 986 pk sterke eerste plug-in hybride, vertraagd. Dit moet Ferrari’s krachtigste auto tot nu toe worden. Oorspronkelijk wilde Ferrari de auto in de eerste helft van 2020 uitleveren. Hij wordt nu pas later dit jaar geleverd.
,,We zijn zeker dat de leveringen aan onze cliënten vroeg in het vierde trimester zullen beginnen, maar de vertraging van de productiestart is onvermijdelijk”, meldt Ferrari CEO Camilleri.
Lagere omzet en winst
Die vertraging heeft ook de winstvooruitzichten van Ferrari voor het jaar beïnvloed. Tijdens de bekendmaking van de financiële resultaten, eerder deze week, zei Camilleri dat dit ook de voornaamste reden voor de aanpassing van de geschatte jaaromzet is.
Ferrari verlaagde de verkoopvoorspellingen voor dit jaar vanwege verminderde inkomsten in het tweede trimester, toe te schrijven aan de coronapandemie. Antonio Picca Piccon, Chief Financial Officer, zei tijdens de bekendmaking ook dat de andere productmix, als gevolg van de vertraging van de SF90 Stradale, resulteerde in een lagere winstmarge.
Ferrari SF90 Stradale
De SF90 Stradale heeft onder meer een turbobenzinemotor met acht cilinders die 769 pk levert. De resterende 217 pk wordt geleverd door drie elektromotoren, één achteraan en twee op de vooras. In volledig elektrische modus is de actieradius zeer beperkt: 25 kilometer. De plug-in hybride supercar kost in Italië 430.000 euro, bijna 100.000 euro meer dan Ferrari’s huidige duurste serieauto, de 336.000 euro 812 GTS 12-cilinder roadster.
Wachttijd langer dan toegezegde 18 maanden
Als gevolg van de vertraging is de wachttijd om een SF90 Stradale te krijgen nu “aanzienlijk” langer dan de 18 maanden die Ferrari in een eerdere oproep had vermeld. “Het is duidelijk dat we de productie moeten opvoeren om dat in te halen”; Camilleri zei, “omdat deze een niveau heeft bereikt dat in onze ogen te hoog is.”
Vertraging ook in supply chain
Sommige onderdelen zijn ook vertraagd in de toeleveringsketen. “We hebben zeer strikte tolerantieniveaus met betrekking tot de industrialiseringsfase, en daarom is conformiteit in hoge volumes niet gemakkelijk te bereiken”, zei hij. De SF90 “is een zeer complex beest”, aldus Camilleri.
De productiestart is ook vertraagd door het feit dat terwijl Ferrari de productie op 3 mei herstartte. Maar sommige toeleveranciers hebben de productie vanwege de COVID-19 lockdown nog later hervat. Camilleri zei dat het, gezien de complexiteit van de SF90, een “zeer grote opgave” is om de problemen in de supply chain te overwinnen en vervolgens het productietempo op te voeren.
Dit jaar nog twee nieuwe modellen
Picca Piccon zei verder dat de SF90 Stradale in het begin van het vierde kwartaal op de markt komt. Daarna gaat Ferrari meteen aan de slag met de Roma, een coupé met een voorin geplaatste motor. Hij bevestigde ook dat Ferrari in de tweede helft van dit jaar twee nieuwe modellen zal onthullen.