Honda heeft beloofd om de komende 8 tot 10 jaar ongeveer 37 miljard euro te investeren in elektrificatie en software met als doel om tegen 2030 wereldwijd 30 volledig elektrische voertuigen aan te bieden met een jaarlijks prouctievolume van 2 miljoen EV’s. De ambitieuze doelen werden vandaag aangekondigd door Honda Motor CEO Toshihiro Mibe tijdens een persconferentie op het wereldwijde hoofdkantoor van het bedrijf in Tokio.
Aanpak met partners
Om de doelstellingen te kunnen behalen zal Honda met verschillende partners gaan samenwerken. Op de korte termijn zal de fabrikanten partners zoeken om de schaalgrootte te vergroten en om de kosten verder te reduceren. Een goed voorbeeld hiervan is de samenwerking met het Amerikaanse GM.
Geheel afhankelijk wordt Honda overigens niet. Nog steeds zal de fabrikant veel technologie zelf ontwikkelen en toepassen in toekomstige EV’s. Honda gaat bijvoorbeeld een demonstratielijn bouwen voor de productie van volledig solid-state batterijen, met als doel de demonstratieproductie in het voorjaar van 2024 te starten en de lichtere, energierijke batterijen op de markt te brengen. De nieuwe accu’s kunnen dan tegen 2030 ingezet worden in personenvoertuigen.
Zolang deze productie nog niet op gang is gekomen zal Honda hun accupakketen blijven inkopen bij GM. Daarnaast zal men bij andere bedrijven aankloppen voor accupakketten om zo het risico te kunnen spreiden. De autofabrikant gaat daarnaast samenwerken met CATL in China en met Envision AESC in Japan, waar het van plan is een nieuwe serie mini-EV’s aan te bieden.
Aanbod Honda EV’s verdeeld
In totaal wil Honda een dertigtal EV’s rond 2030 op de markt hebben staan. Deze modellen zullen echter niet allemaal in onze showrooms staan. De fabrikant deelt hun nieuwe reeks EV’s op in twee categorieën.
Vanaf nu tot de tweede helft van de jaren 2020 zal Honda elektrische auto’s introduceren die zijn afgestemd op de marktkenmerken van elke regio. In Amerika zullen dat twee middelgrote tot grote EV’s zijn die samen met GM zijn ontwikkeld en die in 2024 op de markt zullen komen: de Honda Prologue SUV en een Acura elektrische SUV. In 2027 zal er een vervolg komen op deze samenwerking en zal er in Amerika ook een betaalbare elektrische auto op de markt komen. De prijs en actieradius van dit model moet net zo interessant zijn als dat van een benzineauto.
In China zal Honda tegen 2027 in totaal 10 nieuwe EV’s introduceren, terwijl het in Japan begin 2024 een mini-EV-model voor commercieel gebruik zal lanceren voor de prijsklasse van ongeveer 7.000 euro.
Over Europa wordt nog niet specifiek gesproken, maar wij mogen gerust aannemen dat de fabrikant hier echt wel wat plannen voor heeft liggen. Denk hierbij ook aan de populaire SUV en/of een compacte auto. De tijd zal het ons in ieder geval leren wat Honda in onze regio in petto heeft.
e:Architecture EV-platform
In 2026 zal de autofabrikant het Honda e:Architecture EV-platform gaan gebruiken dat het hardwareplatform en het softwareplatform combineert.
De speciale EV-architectuur zal ook de basis vormen voor twee sportwagens, door Honda beschreven als een specialiteit en een vlaggenschipmodel. De autofabrikant zegt dat deze EV’s hun “universele sportmentaliteit en onderscheidende kenmerken” zullen belichamen. In de teaserbeelden lijkt de vlaggenschipsportwagen vergelijkbare proporties te hebben als de middenmotorige NSX, wat duidt op een terugkeer voor het legendarische naambord in volledig elektrische kledij.