Honda heeft met de introductie van de 0 Series een gedurfde stap gezet. Deze nieuwe serie, die het Japanse merk in 2026 zal lanceren, laat zien dat Honda voorop wil lopen op het gebied van elektrische mobiliteit. Nadat de samenwerking met General Motors, waarmee Honda samen elektrische auto’s zou ontwikkelen, is geannuleerd heeft Honda besloten om zelfstandig de uitdaging aan te gaan. Het resultaat is een reeks elektrische modellen die niet alleen innovatief maar ook heel onderscheidend lijken zijn.
Gedurfde nieuwe modellen
Honda wil met de 0 Series niet achter andere merken aanlopen maar eigen inzichten en ideeën gebruiken om gedurfde nieuwe modellen te ontwikkelen. Daarmee zou Honda wel eens rasse schreden voorwaarts zou kunnen zetten. Natuurlijk is dat iets wat Honda ook hard nodig heeft. Het bedrijf loopt op dit moment niet bepaald voorop in de elektrische mobiliteit en heeft een flinke inhaalslag te maken.
Honda’s intrede in de elektrische mobiliteit is er een van geleidelijke ontwikkeling en strategische verschuivingen. Met de kleine e en de e:NY1 heeft Honda al de nodige ervaring opgedaan in de EV-markt, maar deze modellen hebben niet de impact waarop het bedrijf had gehoopt. De 0 Series die Honda deze week op de CES 2024 presenteerde lijkt wel een goed antwoord op deze uitdaging. Deze ontwikkeling laat ook zien dat Honda zijn aanwezigheid in de wereldwijde EV-markt aanzienlijk wil vergroten.
Tot en met 2030 wil Honda wereldwijd dertig nieuwe elektrische modellen op de markt brengen, en wil daarvan in totaal twee miljoen exemplaren verkopen. Tegen 2050 wil Honda in al zijn producten en bedrijfsactiviteiten koolstofneutraal zijn.
Ontwikkelingsfilosofie
De 0 Series is gebaseerd op de ontwikkelingsfilosofie ‘Thin, Light, and Wise’. Deze filosofie is gericht op het creëren van voertuigen die niet alleen esthetisch aantrekkelijk zijn, maar ook efficiënt en intelligent in hun technologische toepassingen. ‘Thin’ verwijst naar het designpotentieel met een lage voertuighoogte en uitstekende aerodynamica, mede mogelijk gemaakt door een extra laag voertuigplatform. ‘Light’ duidt op de sportieve rijprestaties en indrukwekkende elektrische specificaties die ook de sceptici moeten overtuigen. ‘Wise’ refereert naar de verregaande integratie van geavanceerde technologieën.
Saloon: artistiek en gestroomlijnd
De Saloon, het vlaggenschipmodel van de 0 Series, is een toonbeeld van Honda’s vernieuwende benadering. Het ontwerp is geïnspireerd door de ‘The Art of Resonance’ filosofie. Hierdoor moet het ontwerp resoneren met de omgeving, samenleving en gebruikers. De Honda Saloon combineert de eigenschappen van een sedan, shooting-brake en fastback, wat resulteert in een uniek, artistiek en sterk gestroomlijnd ontwerp.
Space-Hub: ruimte en flexibiliteit
De Space-Hub, met zijn veel hogere en massievere ontwerp, biedt volgens Honda een nieuwe visie op MPV’s. Het kubusvormige ontwerp aan de achterkant lijkt op een flinke bagageruimte te duiden, terwijl de combinatie forse raampartijen en het grote panoramadak het interieur een ruimtelijke indruk geven. De flexibiliteit van het interieur maakt de Space-Hub tot een veelzijdig en innovatief voertuig, dat zo te zien ook geschikt zal zijn voor een autonome shuttle-service.
Honda 0 Series: een toonbeeld van technologische vooruitgang
Maar naast een vooruitstrevend ontwerp zal de Honda 0 Series ook geavanceerde technologieën zoals AD/ADAS rijhulpsystemen hebben, gebaseerd op Honda’s Sensing Elite-technologieën. Deze systemen dragen bij aan de veiligheid, het comfort van de bestuurder en inzittenden en maken (deels) autonoom rijden mogelijk. Bovendien zullen de voertuigen volgens de Japanse autofabrikant uitblinken in efficiëntie. De zogenaamde e-Axles en de lichtgewicht accupakketten met een hoge energiedichtheid zullen daar in belangrijke mate aan bijdragen.