Al geruime tijd kunnen wij in Europa geen merk meer vinden van het Amerikaanse General Motors. Een enkel model (zoals de Chevrolet Corvette) kunnen nog wel geïmporteerd worden al gaat dit wel via een omweg. Sinds een jaar of vijf heeft General Motors afscheid genomen van populaire Europese merken, zoals Opel en Saab. Na deze verkoop is het moederbedrijf niet meer actief op het Europese continent, maar hier komt mogelijk verandering in.
EV’s winnen aan populariteit
Het is duidelijk dat de elektrische auto in Europa snel aan populariteit wint. Het is zelfs de op een na grootste EV-markt ter wereld na China. Juist vanwege deze enorme toename in de verkoop van elektrische auto’s overweegt General Motors om weer terug te keren naar Europa.
Mary Barra, CEO van General Motors, meldt hierover het volgende:
“Ongeveer vijf jaar geleden hebben we onze Opel-activiteiten verkocht aan wat nu Stellantis is en we hebben geen verkopersberouw van een interne verbrandingsbedrijf. Maar we kijken naar de groeikans die we nu hebben, omdat we Europa opnieuw kunnen betreden als een alles- EV-speler. Daar kijk ik naar uit.”
Het moederbedrijf was voor het laatst in 2017 actief met het merk Opel. In dat jaar werd het merk verkocht aan Stellantis en was de aanwezigheid van General Motors op het Europese continent definitief ten einde.
Opel belangrijke spil
Opel was voor General Motors al ruim 16 jaar verliesgevend. Er was dus voor de Amerikanen genoeg reden om afscheid te nemen van het merk. De koper werd gevonden in Stellantis. Gek genoeg wist dit moederbedrijf Opel juist binnen een jaar weer winstgevend te maken. Opel en zijn Britse vestiging zijn nu koplopers op het gebied van elektrische mobiliteit in Europa.
Door Opel te verkopen, kon GM zich concentreren op en investeren in voertuigen voor Noord-Amerika en China en kon het bedrijf EV’s en zelfrijdende auto’s ontwikkelen. In verschillende opzichten is Opel een belangrijke spil geweest in de besluitvorming van General Motors heden deze dagen.
General Motors in Europa
GM heeft Europa echter nooit helemaal verlaten, zelfs niet na de verkoop van Opel en Saab. De autofabrikant bleef Corvette en geselecteerde Cadillac-modellen verkopen, terwijl GM-woordvoerder David Barnas aan Detroit Free Press vertelde dat het bedrijf Europa ziet als een kans voor zijn EV’s en mobiliteitsactiviteiten.
In november 2021 kondigde General Motors voor het eerst plannen aan om een startup voor mobiliteit in Europa op te zetten. De afdeling zal General Motors’ EV- en autonome voertuigportfolio van voertuigen omvatten, evenals software, autonome technologie en vracht- en logistieke diensten.
Welke modellen wij op termijn kunnen verwachten is nog niet duidelijk. Mogelijk komt er een bepaald merk in zijn geheel naar Europa of brengt General Motors het gehele portfolio naar Europa. De toekomst zal leren wat de Amerikanen van plan zijn met hun elektrische auto’s. Het is overduidelijk dat er verregaande interesse is om deze modellen ook in Europa aan de man te brengen.