Ondanks de nodige financiële problemen introduceert de Duitse startup e.GO Mobile een nieuw model. Deze Cargo Mover is een elektrische bestelauto, welke is afgeleid van de al eerder gepresenteerde People Mover. Dat was een compacte personenbus, de Cargo Mover is zoals de naam al doet vermoeden bedoeld om goederen te vervoeren. De elektrische aandrijving maakt een heel lage laadvloer mogelijk. Deze geeft de Cargo Mover volgens e.GO Mobile een bovengemiddelde binnenruimte en een goede toegankelijkheid. Helaas heeft e.GO nog geen exacte afmetingen opgegeven zodat we slechts kunnen raden naar het laadvolume. Ook het laadvermogen is nog niet bekendgemaakt.
Specificaties
Omdat de Cargo Mover is afgeleid van de People Mover, zal ook de aandrijflijn identiek zijn. Daarom gaan we er vanuit dat de Cargo Mover ook een 150 kW motor krijgt. De actieradius is dankzij de relatief kleine 60 kWh accu vrij beperkt. De bestelauto is vooral bedoeld voor stadsverkeer waar dit natuurlijk geen issue is.
Dit jaar al in productie
Of het aan de penibele financiële van de makers ligt of dat men dit model al lange tijd ‘op de plank’ heeft liggen is ons niet bekend. Wat we wel weten is dat de Cargo Mover volgens de fabrikant al in het tweede kwartaal van dit jaar in productie gaat. Men wil de homologatie van de e.GO Mover – zowel de People Mover als de Cargo Mover – op korte termijn afronden. Daarna wil e.GO Mobile de Movers in een nieuwe fabriek in Aken gaan bouwen, welke in het tweede kwartaal word opgestart. Dit jaar verwacht men een paar honderd e.GO Movers af te leveren. Volgend jaar zijn er een paar duizend eenheden gepland.
Financiële problemen
De Duitse startup e.GO Mobile ontsnapte afgelopen najaar aan een faillissement. Dankzij een extra lening van de aandeelhouders bestaat het bedrijf nu nog steeds. Dat extra krediet moet op korte termijn worden terugbetaald en e.GO heeft ook moeite met het financieren van de aankoopsubsidie in Duitsland. Daar is een aankoopsubsidie voor elektrische auto’s ingesteld die voor 50% wordt gedragen door de autofabrikanten. De autofabrikanten mogen dit verrekenen in de prijs van hun voertuigen met verbrandingsmotoren. Maar als je alleen maar elektrische voertuigen maakt, valt er natuurlijk niets te verrekenen. Uiteraard is e.GO daarover nog in gesprek met de instanties. Verder is ook de productie van het eerste model van e.GO Mobile meerdere malen uitgesteld. Dat is uiteraard ook niet gunstig voor de cashflow.
Productie e.GO Life vertraagd
Het eerste model van e.GO Mobile is de Life. Dit is een compacte elektrische stadsauto die bedoeld is voor stadsverkeer. Dankzij de topsnelheid van 130 km/uur kun je er natuurlijk ook op de snelweg prima mee uit de voeten. E.Go Mobile heeft al duizenden reserveringen voor de Life binnen. De eerste drieduizend eenheden zouden eigenlijk in 2019 worden geleverd. Omdat de typegoedkeuring vertraging opliep, startte de startte de serieproductie ook later. Er zijn tot nu toe een paar honderd eenheden van de e.GO Life afgeleverd.