Na een voorzichtig begin met een prototype van de BMW iX5 Hydrogen, heeft de Beierse autofabrikant besloten om hiervan een kleine serie te gaan bouwen. BMW wil die iX5 Hydrogen vanaf eind dit jaar namelijk wereldwijd in gaan zetten voor test- en demonstratiedoeleinden. Opmerkelijk is dat BMW de brandstofcelsystemen zelf gaat bouwen. BMW gaat produceren in het eigen waterstofcompetentiecentrum in München.
BMW iX5 Hydrogen
De brandstofceltechnologie is een van de kerncomponenten in de BMW iX5 Hydrogen en heeft een continu vermogen van 125 kW. BMW combineert dit met de elektrische BMW eDrive aandrijflijn van de vijfde generatie alsmede een speciaal voor deze auto ontwikkelde accu. De aandrijflijn levert een vermogen van 275 kW.
Het totale waterstof-brandstofcelsysteem van de BMW iX5 Hydrogen bestaat naast de aandrijflijn ook uit de brandstofcel en twee waterstoftanks. Deze worden in de bestaande architectuur van de BMW X5 gebouwd.
In zo’n brandstofcel vindt een chemische reactie plaats tussen de waterstof uit de tanks en de zuurstof uit de omgeving, waardoor men elektriciteit kan opwekken. Een gelijkmatige toevoer van de waterstof en zuurstof naar het membraan in de brandstofcel is van cruciaal belang om de aandrijflijn een hoog rendement te geven.
Productie van de brandstofcelsystemen
De BMW Group zal de naar eigen zeggen zeer efficiënte brandstofcelsystemen dus gaan produceren in het BMW waterstofcompetentiecentrum in München.
BMW topman Zipse: “Voor ons zijn waterstofvoertuigen de ideale technologie om batterij-elektrische voertuigen op een zinvolle manier aan te vullen en elektrische mobiliteit te voltooien. Met de start van de productie van een kleine serie brandstofcellen vandaag, tonen we de volwassenheid van dit type aandrijving aan en onderstrepen we zo het potentieel ervan voor de toekomst.”
Frank Weber, lid van de Raad van Bestuur voor Ontwikkeling van BMW, voegde hieraan toe: “Met de tweede generatie van de brandstofcel in de BMW iX5 Hydrogen hebben we de continue output van de brandstofcel meer dan verdubbeld, terwijl het gewicht en de afmetingen sterk zijn gereduceerd.”
Stapelen
De individuele brandstofcellen voor de productie van de systemen van de BMW iX5 Hydrogen betrekt de BMW Group van Toyota Motor Corporation. Beide bedrijven werken al sinds 2013 samen aan brandstofcelaandrijfsystemen.
De brandstofcelsystemen worden in twee hoofdstappen vervaardigd. Eerst worden de afzonderlijke brandstofcellen gestapeld tot een zogenaamde brandstofcelstapel, ook wel een ‘stack’ genoemd. Dat zogenaamde “stapelen” van de brandstofcellen is een volledig geautomatiseerd proces. Nadat de afzonderlijke onderdelen op beschadiging zijn gecontroleerd, wordt de stapel mechanisch met vijf ton kracht samengeperst en van een behuizing voorzien.
In de volgende stap worden alle andere componenten geassembleerd tot een compleet brandstofcelsysteem. De BMW Group heeft diverse speciale waterstofcomponenten voor het nieuwe brandstofcelsysteem ontwikkeld. Hiertoe behoren bijvoorbeeld de hoogtoerige compressor met turbine of een hoogspanningskoelvloeistofpomp. De behuizing wordt in de lichtmetaalgieterij van de BMW Group fabriek in Landshut vervaardigd met behulp van het zogenaamde zandgietprocédé.