Audi is van plan om het e-tron-programma naar beneden toe uit te breiden met een kleiner model. Dit is niet het enige nieuwe model, Audi plant voor de komende vijf jaar namelijk een forse uitbreiding van het programma elektrische auto’s. Dit vertelde een manager van het bedrijf aan het Engelse magazine Auto Express. Hij vertelde dat het e-tron-programma naar beneden mogelijk wordt uitgebreid met een klein instapmodel op basis van het MEB Entry-platform van de Volkswagen Group.
Kleine EV op MEB Entry-platform
De VW Group onthulde deze universele, betaalbare EV-architectuur afgelopen voorjaar op de jaarlijkse persconferentie. De architectuur is geschikt voor voertuigen met een lengte van ongeveer vier meter. Dat formaat is vergelijkbaar met de VW Polo of Audi A1. De bedoeling is om de kosten voldoende laag te houden. Daardoor kan men deze modellen vanaf ongeveer € 20.000 aanbieden. Om elektrische auto’s voor die prijs te kunnen verkopen, is het waarschijnlijk wel een voorwaarde dat de prijzen van accu’s de komende jaren tot een acceptabel niveau dalen.
Samen met andere merken uit de VW Group
De nieuwe, compacte auto wordt samen met de andere merken van de Volkswagen Group ontwikkeld. De verantwoordelijkheid voor het project – waarvan eind 2022 het eerste model klaar moet zijn – is in handen van SEAT en hoofdingenieur Axel Andorff. De focus op een lage prijs heeft geleid tot speculaties dat dit kleine model alleen onder als model VW, Skoda, SEAT en een Chinees submerk zou worden verkocht.
Van instapmodel tot grote sedan
Audi gaat daar dus ook aan meedoen. Dit vertelde Fermín Soneira Santos, bij Audi verantwoordelijk voor de productmarketing, in een exclusief gesprek met Auto Express. Hij vertelde hierin dat het premiummerk ook van plan is om het MEB Entry-platform te gebruiken. Hierdoor wordt het elektrische portfolio van Audi dus zeer breed. Het strekt zich dan uit van een instapmodel tot een grote sedan die gebaseerd is op het platform van de Porsche Taycan. Soneira Santos vertelde: “Als je het over segmenten zou hebben, dan is Audi de komende jaren het merk dat in vergelijking met onze concurrenten het breedste portfolio heeft. We kunnen kleiner en hoger gaan met minder investeringen dan onze concurrenten. Dat is een voordeel.”
Minder onderscheidend
Wel bestaat volgens Auto Express de kans dat het gezamenlijke project wellicht minder ruimte laat voor aanpassingen aan de carrosserie. Daardoor hebben de modellen van de afzonderlijke merken een minder onderscheidend uiterlijk. Iets wat je ook ziet bij de VW Up!, Skoda Citigo en SEAT Mii. Audi zou dan zich hier dan alleen kunnen onderscheiden door een eersteklas afwerking van het interieur en hoogwaardigere in-car technologie.