De nieuwe Alpine A390 is geen SUV, geen cross-over en al helemaal geen eenheidsworst. Wat de A390 wel is: een volledig elektrische fastback met vijf zitplaatsen, drie motoren en een actieradius van ruim 500 kilometer. Deze nieuwe Alpine biedt een ongewone mix van rijdynamiek en bruikbaarheid, in een markt die vaak kiest voor het tegenovergestelde.
De A390 is een echte Alpine
Met dit model positioneert Alpine zich op het snijvlak van sportiviteit en luxe, zonder te vervallen in badge-engineering. De A390 is dan ook geen Renault met Alpine-logo, maar een zelfstandig ontwikkeld alternatief voor wie Tesla en Polestar te rechtlijnig vindt.
Alpine kiest met de A390 bewust voor een andere vorm
In een tijd waarin de meeste nieuwe EV’s op elkaar lijken, kiest Alpine nadrukkelijk voor een fastback-silhouet. De A390 is gebouwd op het AmpR Medium-platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie, maar het merk heeft de architectuur eigenhandig aangepast – van het onderstel tot de besturingssoftware.
Het resultaat is een fraaie, gestroomlijnde koets van 4,76 meter lang, met een wielbasis van 2,78 meter en een opvallend lage, gestrekte daklijn. Daarmee zit de A390 qua vorm dichter bij een GT dan bij een cross-over, ook al ligt de zitpositie hoger dan in de A110.
De A390 maakt deel uit van Alpines zogeheten ‘Dream Garage’, waarin ook de compacte A290 hatchback en een toekomstige GT hun plek vinden. De A390 wordt eind 2025 leverbaar, maar is nu al te reserveren via een Première Pass-programma.
Elektrische prestaties Alpine A390 doen er zeker toe
De Alpine A390 wordt leverbaar als GT en als krachtigere GTS. Die laatste beschikt over drie elektromotoren – één voor, twee achter – goed voor 470 pk en 808 Nm aan koppel. De sprint naar 100 km/u duurt slechts 3,9 seconden. Daarmee staat de A390 op gelijke hoogte met performance-varianten van de Model Y en Mustang Mach-E, maar met een andere afstemming.
De stroom komt uit een 89 kWh-accupakket, ontwikkeld door het Franse Verkor. Volgens de WLTP-cyclus haalt de A390 een actieradius tot 555 kilometer. Snelladen kan tot 190 kW, wat een laadtijd van 30 minuten voor 10 tot 80 procent oplevert.
Wat de A390 onderscheidt, is niet alleen vermogen of actieradius, maar vooral hoe dat vermogen wordt aangewend. Alpine heeft veel moeite gestoken in de afstemming van het onderstel, met adaptieve demping en torque vectoring – technologie die tot nu toe vooral in sportwagens werd toegepast.
De A390 combineert Franse elegantie met karakter
Uiterlijk blijft de A390 trouw aan de conceptcar die in 2024 werd onthuld. Het front met verlichte Alpine-letters, het uitschuifbare ‘longtail’-licht en de coupé-daklijn zijn behouden. Binnenin is het contrast tussen sportief en verfijnd goed voelbaar.
Het interieur biedt vijf zitplaatsen, een digitaal 12,3-inch instrumentarium en een 12-inch infotainmentscherm met Google-integratie. Materialen als geanodiseerd aluminium, carbon en leer worden gecombineerd met een 13-speaker audiosysteem van het Franse Devialet – een partnerkeuze die net zo eigenwijs is als het design.
Prijs en concurrentie Alpine A390
De GT-versie van de Alpine A390 gaat rond de €65.000 kosten; de GTS komt op zo’n €76.000. Daarmee mikt Alpine niet op het hogere luxesegment, maar op de liefhebber die kwaliteit en karakter boven badge-appeal stelt. De productie zal beperkt blijven om het model exclusief te houden.
Concurrenten zijn er wel, maar zelden met dezelfde mix: een Tesla Model Y is functioneler, een Polestar 2 strakker, een Mustang Mach-E brutaler. De A390 daarentegen kiest voor balans – iets wat in de wereld van elektrische auto’s nog te vaak ontbreekt.
A390 is meer dan zomaar een nieuwe EV
De Alpine A390 toont aan dat er gelukkig nog ruimte is voor elektrische auto’s met karakter, afstemming en een verhaal. Zonder de A110 te kopiëren, slaagt Alpine erin zijn sportieve roots te vertalen naar een bruikbaar, modern model.
Of dat genoeg is om structureel marktaandeel te winnen, zal moeten blijken. Dat is natuurlijk het eeuwige probleem van Alpine geweest en dat is nu niet anders. Maar wat vaststaat is dat Alpine met de A390 veel meer verkoopt dan een product. Het verkoopt een karaktervolle rijervaring – en dat is precies wat de doorsnee EV meestal niet kan bieden.