In de Honda-fabriek in East Liberty (Ohio, VS) gaf Sony Honda Mobility onlangs het startsein voor de pre-productie van de Afeela 1. Daarmee nadert de elektrische sedan de laatste grote testfase voor de levering aan klanten in 2026. Voor toekomstige rijders is dit geen onbelangrijk nieuws: juist in deze fase zet men de puntjes op de i voor bouwkwaliteit, afwerking en technische stabiliteit.
Serieproductie Afeela 1 weer een stapje dichterbij
Al sinds begin dit jaar kunnen geïnteresseerden een Afeela 1 reserveren. Sony Honda Mobility gaf toen al aan dat de eerste uitleveringen pas in 2026 plaatsvinden. De huidige stap naar pre-productie betekent dat de daadwerkelijke leveringen een stap naderbij komt. Men test hierbij immers de productieprocessen onder omstandigheden die zo dicht mogelijk bij serieproductie liggen. Daarmee worden zowel het assemblageproces als de toeleveringsketen op de proef gesteld.
Wat er gebeurt tijdens een pre-productie
Pre-productie is meer dan het bouwen van enkele proefauto’s. In Ohio worden alle processen doorlopen die straks ook bij serieproductie gelden, maar in kleinere aantallen. Het gaat om het testen van assemblagestappen, het controleren van toleranties en het finetunen van de logistiek rond onderdelen.
Een opvallend detail is de hoge meetnauwkeurigheid waarmee men werkt: paneelnaden, pasvorm en lakkwaliteit beoordeelt men volgens de joint venture met ‘submillimeter’ nauwkeurigheid. Hiervoor gebruikt Sony Honda Mobility speciale inspectietools, zichtbaar in de fabriek en in de gepubliceerde video, waarbij industriële camera’s en sensoren nauwkeurig afwijkingen registreren.
Kinderziektes voorkomen
Voor toekomstige eigenaren betekent deze fase dat eventuele ontwerpfouten of montageproblemen nog voor de start van de massaproductie kunnen worden verholpen. Dit kan variëren van kleine pasvormaanpassingen tot software-updates of een verbeterde montagevolgorde.
De kans dat de eerste serie Afeela’s last heeft van kinderziektes, wordt hiermee aanzienlijk kleiner. Tegelijkertijd blijft het mogelijk dat kleine details – denk aan afwerkingsmaterialen of bedieningselementen – nog veranderen ten opzichte van de versie die in pre-productie wordt getest.
Technologische signatuur van Sony
Sony’s bijdrage beperkt zich niet tot het infotainment en de rijhulpsystemen. Ook in het productieproces zelf speelt de Japanse techgigant een rol. In de fabriek worden onder meer high-res camera’s en meetarmen van Sony ingezet om carrosseriedelen te scannen. De “Quality Gate” fungeert als een extra controlepunt aan het einde van de productielijn: hier wordt het voertuig in zijn geheel geïnspecteerd op visuele en functionele afwijkingen, voordat het de fabriek mag verlaten.
Wat we al weten over de Afeela 1
De Afeela 1 positioneert zich in het hogere EV-segment. Het ontwerp is minimalistisch, de aandrijflijn volledig elektrisch, en er is veel nadruk op software en connectiviteit. Hoewel nog niet alle specificaties definitief zijn, mikt het merk op een actieradius en laadsnelheid die aansluiten bij concurrenten als Tesla Model S, Lucid Air en Mercedes EQE.
Sony Honda Mobility wil vooral het verschil maken met een geavanceerd infotainmentsysteem, uitgebreide sensoren voor autonoom rijden en een naadloze integratie van digitale diensten.