We zien het de laatste tijd steeds meer in het nieuws: brand in een elektrische of hybride auto. Zijn deze dan inderdaad zoveel brandgevaarlijker dan autos met een verbrandingsmotor? Het is nog te vroeg om van bruikbare statistieken uit te kunnen gaan. Maar met wat gezond boerenverstand kunnen we de risicos op een brand wel heel aardig inschatten. De innovatie en digitalisering gaat alsmaar door. Daardoor zitten elektrische autos en hybrides boordevol met elektronica. Maar dat geldt ook voor moderne autos met een verbrandingsmotor. Wat dat betreft is de kans op brand door een storing in de elektronica bij alle moderne autos ongeveer gelijk. Autos met een brandstofmotor hebben bovendien ook nog eens een tank met een flinke hoeveelheid brandstof aan boord waardoor een brand flink kan escaleren.
EVs en hybrides niet direct brandgevaarlijker
We mogen dus voorzichtig concluderen dat elektrische autos en autos met een hybride aandrijflijn niet direct brandgevaarlijker zijn dan autos met verbrandingsmotoren. Waarom zien we die autobranden dan zo vaak in het nieuws? Heel eenvoudig: omdat elektrische autos nog betrekkelijk nieuw zijn zodat de media denkt dat dit de mensen interesseert. Zodra het nieuwtje er vanaf is, komt het vanzelf minder in het nieuws.
Elektrische auto is juist veiliger
Uit een onderzoek dat The Highway Loss Data Institute in 2011 uitvoerde, bleek zelfs dat hybride autos veiliger zijn voor de inzittenden. Dat komt namelijk door de aanwezigheid van het accupakket. Dit maakt de auto zwaarder waardoor de kans op verwondingen bij de inzittenden tot wel 25% lager kan zijn. Uiteraard heeft dat hogere gewicht uiteraard wel consequenties voor de schade die de elektrische of hybride auto aan andere voertuigen veroorzaakt.
Duurdere autoverzekering
Helaas heeft dat hogere gewicht nog meer consequenties. Dat zorgt, samen met de hogere aanschafprijs, namelijk voor een hogere verzekeringspremie. Hierbij is het gewicht van invloed op de premie voor de WA-verzekering en de aanschafwaarde is weer maatgevend voor de hoogte van de premie voor het casco-gedeelte van de verzekering. Men gebruikt de aanschafwaarde als indicatie voor de hoogte van een eventuele vervanging of reparatie van de auto. Daardoor is de verzekering van een elektrische auto of hybride wat duurder dan een autoverzekering voor een normale autoverzekering. Dat geldt voor zowel een WA-verzekering als een All-Risks/Casco-verzekering.
Maandlasten lager
Evengoed zijn de maandlasten van een elektrische auto of hybride doorgaans lager dan die van een auto met benzine- of dieselmotor. Dat komt omdat elektriciteit goedkoper is dan benzine of diesel, elektrische autos goedkoper in onderhoud zijn en een relatief hogere restwaarde hebben. Bovendien is de bijtelling en wegenbelasting van de meeste elektrische autos aanzienlijk lager. Daarnaast is het grote voordeel van het rijden met elektrische autos natuurlijk het feit dat je nagenoeg geruisloos en emissievrij rijdt en gebruikmaakt van energie uit duurzame, herwinbare energiebronnen.