De transitie van rijden in een conventionele brandstofauto naar rijden in een elektrische auto is een van de grotere transities op technologisch vlak die de mensheid op dit moment aan het doorvoeren is. Zeer ambitieuze plannen die anno 2022 al in een vergevorderd stadium zijn. De elektrische auto is zelfs al zover ontwikkeld dat deze absoluut niet onder doet voor een auto met verbrandingsmotor. Sterker nog, in veel opzichten is de rijbeleving er – in onze ogen – zelfs op vooruit gegaan.
Overweeg jij om volgend jaar elektrisch te gaan rijden? Wij zetten het (financiële) plaatje voor 2023 op een rij:
Het (financiële) plaatje in 2023
- De keuze wordt gestaag groter. Waar de beperkte keuze in de eerste jaren vaak als argument werd genoemd om nog nog niet te kiezen voor een elektrische auto, staan er in 2023 weer veel nieuwe elektrische auto’s, zoals de ID. Aero van Volkswagen, op de planning. Tegelijkertijd wordt de actieradius steeds groter, worden de prijzen ten opzichte van conventionele brandstofauto’s gunstiger en neemt het aantal (publieke) laadpunten toe.
- Net als in 2022 komen particulieren in aanmerking voor de subsidieregeling Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Helaas is de subsidiepot voor 2022 al helemaal leeg. Vanaf 2 januari 2023 is de subsidie weer aan te vragen. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan krijg je in 2023 een subsidiebedrag van 2.950 euro. Koop je een tweedehands elektrische auto? Dan ontvang je 2.000 euro. Let op: er zijn voorwaarden waaraan jouw nieuwe elektrische auto moet voldoen. Zo moet de auto 100% elektrisch zijn, een actieradius hebben van minimaal 120 kilometer (WLTP gemeten), moet de catalogusprijs tussen de 12.000 en 45.000 euro liggen en mag het niet om een omgebouwde elektrische auto gaan. Meer informatie over deze, en aanvullende, voorwaarden van de subsidie vind je op deze speciaal ingerichte website.
- De overheid stimuleert hen die kiezen voor een volledig elektrische auto ook in 2023 weer door geen BPM (aanschafsbelasting) te berekenen over de aanschaf van een nieuwe elektrische auto.
- Net als in 2022 ben je in geen motorrijtuigenbelasting verschuldigd als je volledig elektrisch rijdt.
- Lease je een volledige elektrische auto en rij je deze ook privé? Dan geldt er een bijtelling van 16% over de eerste 30.000 euro. Is de catalogusprijs hoger dan 30.000 euro? Dan geldt voor het bedrag boven de 30.000 euro het reguliere tarief van 22%.
- De energiekosten van de auto waren tot 2021 laag, maar in 2022 is dat vanwege de hogere energiekosten veranderd. Toch is laden in de meeste gevallen nog steeds voordeliger dan tanken. Vooral als je zonnepanelen hebt, rij je relatief gezien goedkoper.