De overheid stimuleert het elektrisch rijden enorm
Geen fiscale bijtelling elektrische auto t/m 2014
Elektrische autos (nulemissieautos) hebben t/m 2014 geen bijtelling voor de auto van de zaak. Door deze maatregel wordt het voor werknemers interessanter om bij de keuze van een auto van de zaak voor een elektrische auto te kiezen. Voor de werkgever geldt dat de brandstofkosten substantieel lager zullen zijn dan bij werknemers die in reguliere personenautos rijden.
Geen BPM elektrische auto’s t/m 2018
Het kabinet wil het gebruik van de elektrische auto stimuleren. De BPM-vrijstelling voor elektrische autos wordt daarom verlengd tot 2018. Zonder deze maatregel zou de vrijstelling per 1 juli 2013 zijn komen te vervallen. De vrijstelling wordt verlengd tot 2018, omdat dan naar verwachting de afbouw van de BPM, in het kader van de kilometerbeprijzing, is voltooid.
Uitbreiding investeringsfaciliteiten voor zeer zuinige autos
Zeer zuinige personenautos gaan structureel onder de willekeurige afschrijving vallen. Daarnaast zullen zeer zuinige autos, waaronder elektrische autos, worden aangemerkt als bedrijfsmiddelen die in aanmerking komen voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.
Geen motorrijtuigenbelasting voor zeer zuinige autos
Het tarief van de (MRB) voor zeer zuinige autos gaat naar nul. Hiermee wordt de prikkel voor de keuze van een zeer zuinige auto vergroot. Het tarief voor zeer zuinige autos was in het vorige Belastingplan al teruggebracht naar een kwart van het normale MRB-tarief. Onder zeer zuinige autos worden personenautos verstaan met een CO2-uitstoot van maximaal 95 g/km (diesel) of maximaal 110g/km (benzine). De definitie van zeer zuinige autos zal periodiek worden herzien. Dit hangt ook af van de ontwikkelingen bij de elektrische autos.