Lexus heeft de LFA Concept gepresenteerd, een volledig elektrische sportwagenstudie die vooral bedoeld is om te laten zien waar het merk technisch en qua ontwerp naartoe wil. De naam LFA keert terug, maar nu zonder de V10-benzinemotor: deze conceptcar heeft een elektrische aandrijflijn, gebouwd in een licht aluminium frame, met een aerodynamische coupélijn en een cockpit die sterk op de bestuurder is gericht. Concrete aandrijf- en accugegevens ontbreken nog, zoals gebruikelijk bij conceptauto’s.
Aerodynamische sportwagen met aluminium frame
De LFA Concept is een tweezitter met opvallende verhoudingen: 4.690 millimeter lang, 2.040 millimeter breed en slechts 1.195 millimeter hoog. Dat laatste maakt meteen duidelijk dat Lexus iets anders nastreeft dan de grote, zware elektrische GT’s die we vaker zien.
De inspiratie van de lage neus, lange motorkap en vloeiende daklijn komt duidelijk van de klassieke coupés. Lexus heeft ze echter vooral gekozen om de luchtstroom te optimaliseren. De breedte van de auto suggereert dat stabiliteit bij hoge snelheid een belangrijk doel is. Lexus ontwierp de LFA Concept vanaf de basis als EV. Dit zorgt ervoor dat de accupositie en de luchtgeleiding samen het zwaartepunt zo laag mogelijk worden gehouden.
Het model staat op een volledig aluminium frame dat samen met Toyota Gazoo Racing is ontwikkeld. Toyota gebruikt het ook gebruikt voor de nieuwe GR GT en GR GT3. De aluminium constructie moet vooral massa besparen en tegelijkertijd stijfheid bieden. In het elektrische sportwagensegment is dat bijzonder: weinig merken durven aan een laag gewicht te denken aangezien accupakketten vaak honderden kilo’s toevoegen.
Nieuwe invulling van de LFA-signatuur
De oorspronkelijke LFA had een hoogtoerige V10, die de auto een bijzonder imago gaf, maar Lexus zegt nu dat de naam bedoeld is om het vakmanschap van toen te vertalen naar de modernste technieken. Een letterlijke opvolger van het V10-model is dit dus niet. De LFA Concept past binnen Toyota’s Shikinen Sengu-filosofie, waarbij kennis en vaardigheden steeds worden vernieuwd en doorgegeven. De auto staat daarmee symbool voor een verschuiving: sportiviteit moet in de toekomst komen van precisie, balans en directe besturing, en minder van bruut vermogen.
Cockpit LFA Concept in het teken van ergonomie
Binnenin kiest Lexus voor een minimalistische cockpit, met een lage zitpositie en een stuur dat ontworpen is voor korte bewegingen en veel controle. Schakelaars zijn blind te bedienen en alle belangrijke functies zitten vlakbij de handen. Lexus noemt het “Discover Immersion”. De auto moet aanvoelen alsof hij direct op de bestuurder reageert. Het interieur oogt daarmee minder luxe dan veel Lexus-modellen, maar past juist bij het sportieve karakter dat het merk hier wil neerzetten.
Nog veel onbekend over deze Lexus
Lexus heeft tot nu toe niets gezegd over vermogen, accucapaciteit, laadsnelheid of de elektrische architectuur. Ook een tijdlijn ontbreekt: het merk laat open of er een productiemodel komt, al is de kans groot dat bepaalde ontwerp- en platformelementen doorvloeien naar toekomstige modellen. Dat Toyota tegelijkertijd veel aandacht geeft aan de GR GT en GR GT3 bevestigt dat er intern stevig wordt ingezet op sportieve elektrische aandrijflijnen.
Sportwagen of hypercar?
Het aanbod elektrische sportwagens is vooralsnog klein. Hypercars als de Rimac Nevera en Lotus Evija spelen in een geheel ander segment, terwijl de meer bereikbare roadsters zoals de Polestar 6 nog onderweg zijn. Een uitzondering is de MG Cyberster, maar die staat (prijs)technisch op een ander niveau.
Lexus positioneert de LFA Concept precies tussen sportwagen en hypercar in: sportief, compact en met een duidelijke focus op bestuurdersgevoel, met het luxe imago van Lexus, maar zonder de extreme prijzen of vermogens van hypercars.
De Lexus LFA Concept is ook gewoon een mooi voorproefje
De LFA Concept is nog geen auto die richting de showroom gaat, integendeel, maar hij laat wel zien welke richting Lexus kiest binnen zijn elektrische strategie. Door te investeren in aluminium constructies en een meer puristische rijbeleving wijkt het merk af van de trend naar zware, luxegerichte EV’s. Als Lexus een deel van deze ideeën doorzet naar een productieauto, dan kan de LFA Concept weleens het begin zijn van een nieuwe, lichtere, sportievere en heel interessante EV-lijn binnen het merk.








