Fiat heeft de Grande Panda POP als nieuw instapniveau in de Nederlandse prijslijst gezet; de elektrische uitvoering begint bij €24.999. De POP levert dezelfde motor, accu en WLTP-actieradius als de duurdere uitvoeringen en is nadrukkelijk een goedkope, praktische keuze voor wie vooral functioneel vervoer zoekt.
Technisch gelijk aan andere Fiat Grande Panda-uitvoeringen
De Grande Panda Electric heeft in alle uitvoeringen, dus ook in de goedkopere POP-uitvoering vind je een elektromotor van 83 kW (113 pk) en een 44 kWh bruto / 43,8 kWh netto accu. De opgegeven WLTP-actieradius is een keurige 320 km en het verbruik staat op 16,8 kWh/100 km. Standaard is een 11 kW 3-fase boordlader aanwezig; DC-snelladen kan tot 100 kW. Met deze specificaties komt deze Grande Panda bij de goedkopere modellen in het B-segment prima voor de dag.
Wat je inlevert en wat je wint met de POP
De POP ontbeert uiteraard een aantal voorzieningen die in Icon en La Prima wél standaard zijn. Zo heeft de Grande Panda POP geen infotainmentscherm maar een cradle voor de smartphone. Daar valt in de praktijk prima mee te leven. Ook zijn er geen voorste parkeersensoren, en is er minder keuze in optiepakketten. Functioneel blijft veel gewoon aanwezig: digitale instrumenten, parkeersensoren achter, USB-C voorin en standaard veiligheidsassistenten.
Voor wie comfortopties als stoelverwarming of een ingebouwde navigatie wil, moet weer voor de duurdere Icon of La Prima kiezen om deze aan te kunnen vinken. De essentie van de Fita Grande Panda POP is dat je alleen op uitrusting bespaart, niet op essentiële zaken zoals de accutechniek, laadmogelijkheden of functionaliteit. Zoiets past natuurlijk helemaal prima bij het concept van de Panda door de jaren heen.
Grande Panda POP nog niet in de configurator
De POP staat in de prijslijst en hier en daar al op de productpagina’s, maar staat op het moment van schrijven nog niet in de publieke configurator. Voor wie echt geïnteresseerd is: meestal kunnen de dealers de orders wel gewoon afhandelen voordat de configurator live gaat. Benader dan dus gewoon de Fiatdealer in de buurt om daar je elektrische Fiat Grande Panda te bestellen.
Doordacht compromis
De Grande Panda POP is geen technisch compromis in termen van aandrijving en laden; Fiat houdt de accucapaciteit en snellaadcapaciteit intact en snijdt vooral in de comfort- en lifestyle-opties. Voor budgetbewuste rijders is dat een logisch alternatief, mits je geen zaken wenst die in duurdere modellen vanzelfsprekend lijken, zoals stoelverwarming en automatische airco.