Terwijl menigeen dacht dat de IAA in München het podium voor de onthulling van de nieuwe Audi Concept C zou zijn, heeft het Duitse automerk zijn keuze op het Italiaanse Milaan laten vallen. Deze Concept C -waarvan een paar dagen geleden al beelden uitlekten- is een volledig elektrische tweezits sportwagen die in 2027 in productie gaat. We kunnen dit nieuwe model beschouwen als de elektrische reïncarnatie van de iconische TT. Met de introductie van deze sportieve tweezitter krijgen we tegelijk een mooi voorproefje van de nieuwe designtaal van het merk. Daarmee geeft Audi ons niet een concreet vooruitzicht op de elektrische opvolger van de TT, maar ook een mooie indruk waar het merk qua design naar toe wil gaan.
Een nieuw hoofdstuk voor de Audi TT
Met het verdwijnen van de TT leek Audi zich terug te trekken uit het compacte sportwagensegment. De Concept C laat zien dat dit niet het geval is. De auto vormt geen retro-hulde, maar een frisse start. De productie staat gepland in Böllinger Höfe, de kleinschalige fabriek waar eerder de R8 en e-tron GT gebouwd werden. Daarmee krijgt de Concept C vanaf het begin een exclusief karakter.
Ontwerp en nieuwe merkidentiteit
Het exterieur is strak en gespierd. Het meest opvallend is de verticale grille, geïnspireerd op de Auto Union Type C, die samen met een nieuwe lichtsignatuur van vier horizontale modules het nieuwe merkgezicht vormt. Audi kiest bovendien voor een titaniumkleurige lak die warmte en technische precisie combineert.
Chief Creative Officer Massimo Frascella licht de koers toe: “Radicale eenvoud is meer dan een stijlkeuze. Het is de kern van ons ontwerp. Minder lijnen, meer focus, en daardoor meer zeggingskracht.”
Techniek in dienst van de bestuurder
Onderhuids kiest Audi voor een centraal geplaatst accupakket. Deze lay-out zorgt voor een uitgebalanceerde gewichtsverdeling die doet denken aan een klassieke middenmotor. Met een gewicht van nog geen 1.700 kilo is de Concept C relatief licht voor een elektrische sportwagen. Het 800 volt-systeem maakt hoge laadsnelheden en een grote energie-afgifte mogelijk.
Coupé en cabrio in één
Een bijzonder element is het dakconcept. Twee hardtop-panelen verdwijnen elektrisch in de carrosserie, zodat de auto zijn coupélijn behoudt maar ook volledig open kan rijden. Daarmee combineert Audi dagelijks comfort met de ervaring van een roadster, zonder de gebruikelijke nadelen van een stoffen kap.
Interieur: minimalisme en helderheid
Het interieur ademt rust en eenvoud. Het dashboard is strak vormgegeven met een inklapbaar display dat alleen zichtbaar is wanneer het nodig is. Bedieningsknoppen van geanodiseerd aluminium geven een tastbare klik en indirecte verlichting versterkt de ingetogen sfeer. Audi CEO Gernot Döllner benadrukt het uitgangspunt: “Technologie moet ondersteunen, niet overheersen. We streven naar helderheid, niet naar afleiding.”
Nieuw leven voor de compacte sportwagen
De compacte sportwagen is grotendeels uit het straatbeeld verdwenen. Audi kiest er juist voor om dit segment nieuw leven in te blazen met een elektrische tweezitter die emotie toevoegt aan een markt die nu vooral gedomineerd wordt door SUV’s en crossovers. Concurrenten zijn nog nauwelijks concreet zichtbaar; de meeste merken richten zich vooral op grotere elektrische modellen.
En zo zou de Concept C kunnen uitgroeien tot een onderscheidend icoon binnen Audi’s line-up. Want met de Concept C bevestigt Audi dat eenvoud, emotie en rijplezier ook in het elektrische tijdperk een rol spelen. Bovendien is het geen vrijblijvende designstudie, maar een auto die in 2027 in de showroom staat. Daarmee krijgt de TT een waardige opvolger en voegt Audi een nieuw hoofdstuk toe aan zijn sportieve geschiedenis.