De Peugeot e-308 en e-308 SW hebben een grondige update gekregen. Het Franse merk geeft zijn elektrische middenklasser een efficiëntere aandrijflijn, een grotere actieradius en nieuwe functies als Plug & Charge en Vehicle-to-Load (V2L). Ook het design en interieur zijn aangescherpt. De vernieuwde e-308 staat eind 2025 bij de dealers.
Betere efficiëntie, groter bereik
De vernieuwde Peugeot e-308 beschikt over een 58,4 kWh-accu, waarvan 55,4 kWh bruikbaar is. In combinatie met een efficiëntere elektromotor – goed voor 115 kW (156 pk) en 270 Nm – komt de actieradius nu uit op 450 kilometer volgens WLTP. Dat is 34 kilometer meer dan voorheen.
Volgens Peugeot is de winst niet alleen te danken aan de accu, maar ook aan verbeterde aerodynamica en aangepaste software. Daarmee plaatst de e-308 zich in de kopgroep van zijn segment, waar efficiëntie steeds vaker bepalend is voor de keuze van de consument.
Laden en energieterugwinning
De e-308 blijft voorzien van een 11 kW-boordlader, zodat thuis en op openbare AC-punten relatief snel kan worden geladen. Aan een snellader (DC) met 100 kW gaat het opladen van 20 tot 80 procent in 32 minuten. Die snelheid is helaas niet bepaald toonaangevend.
Nieuw is de Plug & Charge-functionaliteit. Daarmee start een laadsessie automatisch zodra de kabel wordt aangesloten, zonder laadpas of app. De functie is al beschikbaar op ruim 10.000 laadpunten in Europa.
Daarnaast biedt de e-308 drie standen voor regeneratief remmen, bedienbaar via schakelpaddles achter het stuur. Bestuurders kunnen op die manier kiezen tussen subtiele energieterugwinning of stevig vertragen zonder de rem te gebruiken.
Voor het eerst is de e-308 ook voorbereid op V2L (Vehicle-to-Load). Daarmee kan de hoogvoltaccu externe apparaten van stroom voorzien, tot 3,5 kW. Handig voor wie onderweg een e-bike wil opladen, verlichting of een koelbox wil aansluiten bij het kamperen.
Vernieuwd design en interieur
De facelift geeft de e-308 een strakker en krachtiger uiterlijk. Op de GT-uitvoering prijkt voor het eerst een verlicht Peugeot-logo. De grille is voortaan in carrosseriekleur uitgevoerd en de lichtsignatuur met de drie LED-klauwen is herkenbaarder dan ooit.
De aanpassingen zijn niet alleen visueel. Door verfijningen in de luchtgeleiding is de auto aerodynamisch efficiënter, wat direct bijdraagt aan de grotere actieradius.
Binnenin is de i-Cockpit verder verfijnd met nieuwe graphics en een overzichtelijker digitaal instrumentenpameel. Hoogwaardige materialen, waaronder aluminium en Alcantara, geven het interieur een luxueuzer gevoel. Tegelijkertijd gebruikt Peugeot meer duurzame materialen: zo bestaat ruim 30 procent van de auto uit gerecyclede of hernieuwbare componenten, waaronder een dashboard van hennepvezel.
Ook de e-308 SW vernieuwd
Naast de hatchback krijgt ook de Peugeot e-308 SW dezelfde updates. De elektrische stationwagon combineert het verbeterde aandrijfgedeelte en vernieuwde front en interieur met extra praktisch gebruiksgemak. De bagageruimte biedt 598 tot 1.487 liter, met een in drie delen neerklapbare achterbank (40/20/40) en een optioneel in hoogte verstelbare vloer.
Ook het strakke SW-profiel is aerodynamisch iets verfijnder en valt nu extra op in de nieuwe carrosseriekleur Bleu Ingaro. Net als de hatchback is de e-308 SW standaard voorzien van 18-inch lichtmetalen wielen bij de elektrische varianten.
De SW behoudt dezelfde 450 km WLTP-actieradius en laadspecificaties als de hatchback. Daarmee is het een van de weinige volledig elektrische stationwagons in het C-segment, een onderscheidende keuze voor gezinnen en zakelijke rijders die ruimte willen zonder in te leveren op efficiëntie en bereik.
Comfort en connectiviteit
De e-308 wordt standaard geleverd met een digitaal instrumentenpaneel en een centraal 10-inch touchscreen. Afhankelijk van de uitvoering zijn er opties als AGR-gecertificeerde stoelen met massagefunctie, sfeerverlichting en een panoramisch schuifdak.
Voor audio-liefhebbers is er het (optionele) Focal Premium Hi-Fi System, met tien luidsprekers en een 690 watt-versterker.
Op het gebied van connectiviteit biedt de e-308 draadloze smartphone-integratie, vier USB-C-poorten en over-the-air software-updates. Via de MyPeugeot-app kunnen bestuurders onder meer het opladen plannen of de klimaatregeling op afstand bedienen.
Productie en marktpositie
De vernieuwde Peugeot e-308 wordt gebouwd in Mulhouse, in het oosten van Frankrijk, vlak bij Basel. De eerste leveringen staan gepland voor eind 2025.
Officiële prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar naar verwachting blijft de e-308 binnen de huidige prijsrange van circa €39.000 tot ruim €43.000, afhankelijk van uitvoering, opties en markt. Daarmee blijft hij concurreren met concurrenten als de Volkswagen ID.3, Opel Astra Electric en Renault Mégane E-Tech.
Evolutie
Peugeot zet met deze facelift niet in op radicale vernieuwing, maar kiest voor verfijning en herkenbaarheid. Geen revolutie dus, maar pure evolutie. Daarmee richt het merk zich op klanten die waarde hechten aan efficiëntie, design en bruikbaarheid in het dagelijks gebruik. Het vernieuwde design en het hogere aandeel duurzame materialen versterken bovendien de merkidentiteit. Daarmee laat Peugeot zien dat elektrische efficiëntie en Franse flair hand in hand kunnen gaan.