Toyota heeft de elektrische bZ4X uitgebreid met een nieuwe uitvoering. De Toyota bZ4X Touring is een langere en iets hogere variant, die vooral bedoeld is voor gezinnen en rijders die meer ruimte of extra functionaliteit zoeken. De auto wordt in het voorjaar van 2026 op de Nederlandse markt verwacht.
Wat maakt de bZ4X Touring anders dan de bestaande bZ4X? En is dit model interessant als je een elektrische SUV zoekt met veel bagageruimte en praktische mogelijkheden? We zetten het voor je op een rij.
Toyota bZ4X Touring biedt vooral meer ruimte en meer gemak
De Toyota bZ4X Touring is 14 centimeter langer dan de standaardversie en 2 centimeter hoger. Dat lijkt misschien weinig, maar het verschil is merkbaar. De bagageruimte groeit van 452 naar 600 liter. Daarmee zit hij ruim boven het gemiddelde in zijn segment. De Subaru Trailseeker, een zustervoertuig van deze nieuwe bZ4X Touring, heeft trouwens vergelijkbare afmetingen.
Ruimer en praktischer
Ook het interieur is praktisch ingedeeld: een vlakke laadvloer, een achterbank die je in 40:60-verhouding kunt neerklappen, en standaard dakrails. Die laatste kunnen tot 70 kilo dragen – handig voor een dakkoffer of fietsenrek.
Trekgewicht tot 1.500 kilo
Wat niet elke EV heeft: een fatsoenlijk trekgewicht. De Toyota bZ4X Touring kan – afhankelijk van de uitvoering – tot 1.500 kilo trekken. Daarmee is hij geschikt voor aanhangers of een caravan van gemiddeld formaat – een pluspunt voor wie elektrisch wil rijden zonder in te leveren op vakanties of klussen.
Ook met vierwielaandrijving
Er komen meerdere aandrijfvarianten van de Toyota bZ4X Touring: voorwielaandrijving met 224 pk of vierwielaandrijving met 380 pk. Het AWD-systeem gebruikt Toyota’s XMODE voor betere grip op gladde of onverharde wegen.
Hoe zit het met het opladen en de actieradius?
De bZ4X Touring gebruikt dezelfde 74,7 kWh accu als de gewone bZ4X, maar krijgt wel een verbeterde techniek. Zo is de aandrijflijn efficiënter dankzij een nieuwe eAxle met lichtere componenten. De actieradius loopt op tot 560 kilometer volgens de WLTP-meetmethode, afhankelijk van uitvoering en wielen.
Laden kan met 11 of 22 kW aan een laadpaal en met maximaal 150 kW aan een snellader. Een nieuw snufje is de automatische accupreconditioning: als je een snellaadsessie plant via het navigatiesysteem, zorgt de auto ervoor dat de accu alvast op temperatuur komt. Zo blijft de laadsnelheid ook in de winter hoog.
Wat zijn de verschillen met de gewone bZ4X?
Kenmerk | bZ4X | bZ4X Touring |
Lengte | 4,69 m | 4,83 m |
Hoogte | 1,65 m | 1,67 m |
Bagageruimte | 452 l | 600 l |
Max. trekgewicht | 750–1.000 kg | tot 1.500 kg |
Dakbelasting | 0 kg | 70 kg |
AWD met XMODE | optioneel | optioneel |
Wanneer komt de bZ4X Touring naar Nederland?
De introductie van de Toyota bZ4X Touring staat gepland voor het voorjaar van 2026. Toyota heeft nog geen prijzen of uitrustingsniveaus bekendgemaakt. Wel is duidelijk dat het model bedoeld is als aanvulling op het bestaande aanbod – voor wie nét wat meer nodig heeft, zonder direct een segment groter te moeten kopen. Met deze uitvoering geeft Toyota een praktisch antwoord op een heel herkenbare behoefte: een ruime, elektrische SUV die geschikt is voor dagelijks gebruik én gezinsleven.