Wat de nieuwe koda Elroq RS bijzonder maakt, is niet alleen zijn vermogen of zijn looks maar dat hij sportief n gezinsvriendelijk is zonder opschepperij. Geen compromissen aan comfort of bruikbaarheid, wl extra pit en plezier. Een sportieve EV voor mensen die vooral een goede auto willen die ook snel mg zijn.
koda laat met deze nieuwe RS-variant zien dat een sportieve elektrische auto geen compromis hoeft te zijn. Geen lage instap, geen onpraktische coupvorm, geen overdreven geluiden uit de speakers. De nieuwe Elroq RS laat zien dat het ook anders kan: snel n bruikbaar, sportief n comfortabel. Een RS-uitvoering hoeft niet te schreeuwen om aandacht, maar doet zijn werk liever in stilte.
Sneller dan ooit, maar nog steeds een echte koda
De Elroq RS is met zijn 250 kW vermogen een van de krachtigste productiemodellen van koda tot nu toe. Alleen de Enyaq RS is net zo krachtig. Hij heeft twee elektromotoren voor n achter en dus ook vierwielaandrijving, een vermogen van 340 pk en haalt de 0100 sprint in 5,4 seconden.
Daarmee zit hij stevig in het segment van sportieve elektrische SUVs, maar opvallend genoeg blijft hij volledig herkenbaar als koda: praktisch, overzichtelijk, logisch ingedeeld.
Het onderstel is verlaagd, de besturing aangescherpt en wie meer verfijning zoekt, kan kiezen voor het adaptieve Dynamic Chassis Control. Toch is de Elroq RS geen harde sportuitvoering. Het is eerder een koda met iets meer lef.
Laadsnelheid en actieradius: een ruime voldoende
Onder de vloer ligt een 84 kWh-accu (waarvan 79 kWh bruikbaar), goed voor een actieradius van 550 kilometer volgens WLTP. Snelladen kan met 185 kW, waarmee je in een klein halfuur van 10 naar 80 procent kunt laden. Thuisladen gebeurt met 11 kW, wat neerkomt op ongeveer acht uur.
Comfort, ruimte en luxe: gewoon inbegrepen bij de koda Elroq RS
Waar veel sportieve varianten ruimte inleveren, blijft de RS praktisch. De bagageruimte is gewoon 470 liter groot uit te breiden tot 1.580 liter en ook de trekhaakoptie ontbreekt niet. Binnenin is gekozen voor stevige maar comfortabele sportstoelen, bekleed met sudelook microvezel en contrasterende limoengroene stiksels.
De bestuurdersstoel heeft standaard massage- en geheugenfunctie, en het dashboard bevat een 13 scherm met RS-graphics. Optioneel is een head-up display met augmented reality. Ook zaken als een draadloze telefoonlader, krachtige USB-C-poorten en Climatronic zijn aanwezig. Wie meer wil, kan een krachtig Canton-audiosysteem aanvinken.
Assistentie zonder franje
koda heeft ook op het gebied van assistentie zijn huiswerk gedaan. De Elroq RS krijgt de nieuwste versie van Travel Assist, waarin rijstrookhulp, adaptieve cruise control en verkeersbordherkenning samenwerken. Parkeren kan zelfs via de app, waarbij de auto zelfstandig in een eerder opgeslagen vak manoeuvreert.
De verlichting is standaard LED Matrix, met een verlichte light band aan de voorzijde en een sequentie bij openen of sluiten van de auto. Geen showelement, maar wel handig n goed zichtbaar in het donker. De Elroq RS doet gewoon wat je mag verwachten zonder opsmuk, maar met vertrouwen.
koda Elroq RS is niet schreeuwerig, wel sportief
Met een vanafprijs van 52.990 blijft de Elroq RS verrassend toegankelijk. Zeker in vergelijking met modellen als de Volkswagen ID.5 GTX of Cupra Tavascan, waar prestaties en luxe meer kosten en vaak minder standaard zijn.
De RS-variant van de Elroq is daarmee geen prestigeproject, maar een doordachte aanvulling op het gamma. Voor wie een elektrische SUV zoekt die snel mag zijn, maar vooral goed en praktisch moet zijn, is dit misschien wel een van de verstandigste sportieve keuzes van het moment.