Opel voegt een nieuwe uitvoering toe aan zijn elektrische SUV-aanbod: de Opel Grandland Electric is vanaf nu ook leverbaar met vierwielaandrijving. De Opel Grandland Electric AWD het eerste volledig elektrische model van het Duitse merk met aandrijving op alle vier de wielen. Deze uitvoering biedt meer dan alleen extra grip en vermogen: vier rijmodi, frequentie-afhankelijke demping en slimme tractiecontrole zorgen voor betere prestaties onder uiteenlopende omstandigheden. De Grandland Electric AWD zal op korte termijn te bestellen zijn in Nederland, levering volgt in de tweede helft van dit jaar.
Twee motoren, vierwielaandrijving, vier rijmodi én 325 pk
De Grandland Electric AWD beschikt over een elektromotor op zowel de voor- als achteras, goed voor een gecombineerd systeemvermogen van 239 kW (325 pk) en een koppel van 509 Nm. Hiermee is dit een van de krachtigste Opel-modellen ooit. De krachtbron wordt gevoed door een 73 kWh lithium-ionaccu. Het WLTP-bereik ligt op maximaal 501 kilometer en de acceleratie van 0 naar 100 km/u verloopt in 6,1 seconden.
De aandrijflijn en techniek is gebaseerd op hetzelfde Stellantis-platform als onder meer de Peugeot e‑3008 AWD. Snelladen van 20% naar 80% kan in minder dan een halfuur.
Aandrijving Opel Grandland Electric AWD: van eco tot sport
Opel levert de Grandland Electric AWD met vier specifieke rijmodi, elk met een andere afstemming van vermogensverdeling en rijgedrag:
- Normal-modus: voorwielaandrijving met tijdelijke bijschakeling van de achteras bij kick-down. Vermogen begrensd op 230 kW (313 pk).
- 4WD-modus: permanente vierwielaandrijving met aangepaste ESP-afstemming voor maximale grip op glad wegdek.
- Sport-modus: 60/40-verdeling over de assen, met directer reagerend gaspedaal en scherpere stuurinrichting.
- Eco-modus: enkel de voorste elektromotor is actief (157 kW), bij kick-down komt de achteras bij.
Meer comfort dankzij slimme demping
Uniek binnen deze klasse is de toepassing van frequentie-afhankelijke demping. Deze techniek past zich mechanisch aan aan het wegdek zonder gebruik van actieve elektronica. Het resultaat is een comfortabele demping bij lage snelheden – bijvoorbeeld over klinkers of verkeersdrempels – én voldoende stevigheid bij hogere snelheden en sportief rijgedrag.
De demping is onderdeel van een bredere herafstemming van vering, stuurinrichting, stabilisatorstangen en ESC, specifiek gericht op het AWD-karakter van deze uitvoering.
Strakker design met verbeterde aerodynamica
De Grandland Electric AWD onderscheidt zich visueel van de voorwielaangedreven versies door enkele subtiele, functionele designwijzigingen. De auto krijgt 20-inch bi-color aero-velgen en aerodynamisch geoptimaliseerde inzetstukken in de bumpers. Daarmee haalt hij een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,278 – de laagste binnen het Grandland-aanbod.
Verder valt de 3D Vizor met verlicht Opel-logo op. Aan de achterzijde is het ‘OPEL’-woordmerk geperst in het plaatwerk in plaats van uitgevoerd in losse chroomletters. Deze keuze past in Opel’s bredere streven naar materiaalreductie en duurzamere productie.
Opel Grandland Electric AWD: voor wie méér zoekt in een EV
De Opel Grandland Electric AWD richt zich nadrukkelijk op EV-rijders die niet alleen bereik en efficiëntie willen, maar ook behoefte hebben aan extra grip, trekkracht of dynamiek. Bijvoorbeeld mensen die vaak op wintersport gaan of wel eens op karrenpaden moeten rijden.