Mercedes-Benz onthulde gisteravond de conceptauto Vision EQXX. Hiermee wil de Duitse autofabrikant een nieuwe standaard zetten voor met name de efficiëntie van elektrische auto’s. De Vision EQXX zal waarschijnlijk niet in serie worden geproduceerd. Dit omdat hij bedoeld is als technologiedrager.
Hij is het resultaat van een uitgebreid programma dat de technologie van toekomstige elektrische modellen moet illustreren, legt Mercedes-Benz uit. Veel van de innovatieve ontwikkelingen worden al in productiemodellen toegepast, bijvoorbeeld in de nieuwe generatie van de Modulaire Architectuur voor compacte en middelgrote voertuigen (MMA) van Mercedes-Benz.
Verbruik van minder dan 10 kWh per 100 kilometer
Het is de technici van Mercedes-Benz gelukt om de Vision EQXX een ongekende efficiëntie te geven. Daardoor claimt men dat deze auto een actieradius van 1000 kilometer zou moeten halen.
Ola Källenius, CEO van Daimler AG: “De Mercedes-Benz Vision EQXX laat zien hoe wij ons de toekomst van de elektrische auto voorstellen. In slechts anderhalf jaar tijd hebben we de meest efficiënte Mercedes ooit ontwikkeld – met een energieverbruik van minder dan 10 kWh per 100 kilometer. De Vision EQXX heeft een actieradius van meer dan 1.000 kilometer op een enkele lading – aangedreven door een batterij die in een kleine auto zou passen. Het onderstreept waar ons hele bedrijf naar toe gaat: We zullen de meest begeerlijke elektrische auto’s ter wereld bouwen.”
Holistische aanpak
Naast de verhoging van de efficiëntie zijn ook het behoud van grondstoffen en een zo gering mogelijke ecologische footprint belangrijke ontwikkelingsdoelstellingen. De ingenieurs van Mercedes-Benz kozen daarom voor een holistische aanpak. In plaats van de accu gewoon groter te maken, heeft het ontwikkelingsteam zich gericht op het maximaliseren van de langeafstandsefficiëntie – van aandrijfefficiëntie en energiedichtheid van de accu tot de aerodynamica en een lichtgewicht constructie. Zoals de fabrikant zegt: “Het begint met de verbetering van alle componenten van de ultramoderne elektrische aandrijflijn en het gebruik van lichte en duurzame materialen. Die efficiëntiemaatregelen bestaan onder andere uit banden met extreem lage rolweerstand, een uitgekiende aerodynamica met een zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt van cW 0,17 en state-of-the-art elektronica en software.
Nieuwe records
Met de Vision EQXX vestigt men nieuwe records op het gebied van aerodynamica en gewichtsvermindering. Door deze ontwikkelingen weegt de Vision EQXX, die over een 100 kWh accupakket en een 150 kW elektromotor beschikt, slechts 1750 kilo. Zo’n 450 kilo hiervan zijn van het accupakket, dat een naar verluidt grensverleggende energiedichtheid van bijna 400 Wh/l heeft. Het accupakket heeft 50 procent minder volume en 30 procent minder gewicht dan het accupakket van de EQS. Bovendien wordt het gevoed door 117 zonnecellen op het dak die voor een extra actieradius van maximaal 25 kilometer per dag zorgen. Zo’n 95% van de energie van de accu komt volgens de ontwikkelaars bij de wielen terecht.
Markus Schäfer, hoofd technologie van Daimler: “Het technologieprogramma achter de Vision EQXX zal toekomstige Mercedes-Benz modellen en voertuigfuncties herdefiniëren en mogelijk maken. “Als ‘Halo-Car’ bevestigt de Vision EQXX duidelijk dat het merk Mercedes-Benz luxe en technologie combineert in de autowereld en daarbuiten.“
Samenwerking
Schäfer vervolgt: “De manier waarop we dit technologieprogramma hebben ontwikkeld, is even revolutionair als het voertuig zelf. Voor de Vision EQXX hebben de knapste koppen van onze onderzoeks- en ontwikkelingscentra samengewerkt met ingenieurs van onze Formule 1- en Formule E-teams. Zij bewijzen dat innovaties uit de autosport – waar aandrijflijnen al in hoge mate geëlektrificeerd zijn – direct relevant zijn voor de ontwikkeling van wegvoertuigen. Wij dagen de huidige ontwikkelingsprocessen uit met een geest van innovatie en onconventioneel denken. Dit is onze weg naar de toekomst.”
Men is van mening dat het software-gestuurde ontwikkelingsproces een ware revolutie zal veroorzaken in de manier waarop elektrische auto’s in de toekomst worden ontwikkeld.
Duurzame materialen
Het realiseren van een zo klein mogelijke ecologische footprint bereik je niet alleen met een optimale energie-efficiëntie van de aandrijflijn. De Vision EQXX biedt volgens Mercedes ook zinvolle antwoorden op andere prangende kwesties. Zo wordt bijvoorbeeld de CO2-voetafdruk ook aanzienlijk verminderd door het gebruik van duurzame materialen.