De productie van de nieuwe Volvo ES90 is officieel gestart. Niet in een gewone fabriek, maar in een CO₂-neutraal productieproces dat draait op hernieuwbare energie. Daarmee is het de eerste Volvo die op deze schaal klimaatneutraal wordt gebouwd. De Volvo ES90 is niet alleen bedoeld als luxueuze elektrische sedan, maar als visitekaartje van wat technisch en ecologisch haalbaar is – en een volgende stap richting het klimaatdoel van het merk: netto nul uitstoot in 2040.
De Volvo ES90 is volledig elektrisch, maar ook volledig herzien
De ES90 is een volledig elektrische sedan met tot 700 kilometer rijbereik (WLTP), ultrasnelle laadtijden via een 800V-systeem en een aerodynamisch ontwerp dat bijdraagt aan efficiëntie. Maar het gaat Volvo niet alleen om het rijden zelf. De manier waarop de auto geproduceerd wordt – én waaruit hij bestaat – speelt minstens zo’n grote rol. Zo bestaat het model voor 29 procent uit gerecycled aluminium, 18 procent uit gerecycled staal en 16 procent uit biogebaseerde of hergebruikte kunststoffen. FSC-gecertificeerd hout in het interieur onderstreept de aandacht voor verantwoorde materiaalkeuze.
Volgens een recent Life Cycle Assessment (LCA)-rapport heeft de ES90 een totale CO₂-voetafdruk van 31 ton bij opladen met Europese netstroom. Wie uitsluitend laadt met windstroom, brengt dat terug tot 26 ton – ongeveer de helft van een vergelijkbare mild hybrid. Daarmee is de ES90 het zuinigste model in de huidige Volvo-line-up.
Wat het LCA-rapport van de Volvo ES90 verder laat zien
Uit het onafhankelijke, geverifieerde rapport blijkt dat vooral het materiaalgebruik (36%) en het energieverbruik tijdens het rijden verantwoordelijk zijn voor de meeste uitstoot. De assemblage zelf is goed voor slechts 1%. In landen met een fossiele stroommix, zoals Polen, loopt de totale voetafdruk op tot 51 ton CO₂. Daarmee benadrukt het rapport het belang van hernieuwbare energie bij het opladen van EV’s.
Ook opvallend: de accucellen zijn afkomstig van CATL, en Volvo rust elke ES90 standaard uit met een accupaspoort. Daarmee wordt via blockchaintechnologie de herkomst van kritieke grondstoffen zoals kobalt en lithium inzichtelijk gemaakt – inclusief status en conditie van de accu door de jaren heen.
Volvo ES90: technisch vlaggenschip met slimme software
De Volvo ES90 is niet alleen vooruitstrevend in duurzaamheid, maar ook in techniek. Het is de eerste Volvo met een 800V-laadsysteem. Volgens Volvo is opladen van 10 naar 80 procent mogelijk in circa 20 minuten bij gebruik van een geschikte DC-laadzuil. De nieuwe platformarchitectuur maakt lichtere bekabeling en compacter uitgevoerde onderdelen mogelijk, wat ten goede komt aan het gewicht en de laadefficiëntie.
Ook softwarematig is de ES90 het krachtigste model ooit. Twee NVIDIA Orin-chips sturen alle rij-, veiligheids- en energiesystemen aan. Dat maakt niet alleen de weg vrij voor automatische updates, maar ook voor meer functies op basis van data, AI en cloudverbinding.
Van bestuurdersherkenning tot topaudio
De ES90 is ruim opgezet en biedt maximaal 733 liter bagageruimte met neergeklapte achterbank. In het interieur zijn luxe, rust en slimme functies leidend. Een standaard Driver Understanding System grijpt in bij vermoeidheid of afleiding. De optionele Bowers & Wilkins-audio met 25 luidsprekers en 1.610 watt zorgt voor topgeluid, inclusief Dolby Atmos. Ook bijzonder: een elektrochromatisch panoramadak dat zonlicht filtert tot 99,9% en zijn helderheid aanpast naar wens.
Drie varianten Volvo ES90, nu te bestellen
De ES90 verschijnt in drie uitvoeringen:
- Single Motor Extended Range (245 kW / 333 pk, RWD, 647 km actieradius)
- Twin Motor (330 kW / 449 pk, AWD, 700 km actieradius)
- Twin Motor Performance (500 kW / 680 pk, AWD, 700 km actieradius)
Alle uitvoeringen laden tot ±250 kW en zijn geschikt voor een trekgewicht tot 2.000 kg. De vanafprijs ligt op €69.995. De eerste leveringen starten deze zomer in onder meer Nederland, Duitsland en Zweden.