De smart #5 BRABUS is geen gimmick. Deze elektrische SUV levert niet alleen 646 pk, maar biedt ook serieuze ruimte, hoogwaardig comfort en slimme techniek. Daarmee schuift smart definitief op van stadsverkeer naar serieuze gezinsmobiliteit met een sportieve knipoog in het geval van deze extra sportieve variant.
Niet meer het smart zoals we het kenden
Wie bij smart nog denkt aan tweezitters met 15-inch wielen, komt bij de nieuwe #5 BRABUS bedrogen uit. Het model is 4,70 meter lang, ruim 1,90 breed, en weegt dik 2,3 ton. De wielbasis van 2,90 meter geeft hem een binnenruimte die vergelijkbaar is met modellen als de Mercedes EQB en Audi Q6 e-tron.
Toch wil smart zichzelf niet in dat premiumhoekje duwen. Met deze BRABUS-uitvoering zoekt het merk nadrukkelijk het sportieve randje op, zonder zijn gebruiksvriendelijke kant te verliezen. Het resultaat is een EV die je kunt inzetten als gezinsauto, maar die op papier de prestaties van een sportwagen biedt.
In n seconde transformeert de smart #5 BRABUS van comfortabel naar bruut
De cijfers zijn indrukwekkend: twee elektromotoren, een gecombineerd vermogen van 475 kW, vierwielaandrijving, Launch Mode en een sprinttijd van 3,8 seconden naar de 100. Daarmee benadert hij de prestaties van modellen die minstens twintig mille meer kosten.
De smart #5 BRABUS maakt daarbij gebruik van een 800V-architectuur. DC-laden gaat met maximaal 400 kW, wat bij ideale omstandigheden neerkomt op 18 minuten van 10 naar 80%. Dat is sneller dan wat de meeste Teslas of Volkswagens op dit moment kunnen bieden. Wel blijft het zoals bij alle EVs een kwestie van de juiste paal en de juiste accu-temperatuur.
Smaakvolle sportieve afwerking, zonder overdaad
Natuurlijk is ook het interieur sportiever aangekleed. Hier combineert de BRABUS-uitvoering microvezel en Alcantara met rode accenten en ambiente verlichting. Wat opvalt: de afwerking is niet alleen sportief, maar ook doordacht. Je zit niet op sportstoelen waar je dagelijks rugpijn van krijgt, maar op verwarmde en geventileerde zetels die ook op lange ritten overtuigen.
Twee 13-inch OLED-schermen, inclusief n voor de bijrijder, maken bediening intutief en het dashboard ruimtelijk. Het Sennheiser-audiosysteem met 20 speakers en Dolby Atmos is niet zomaar een accessoire, maar een volledig gentegreerd hoogwaardig systeem.
Meer ruimte, meer reikwijdte, meer concurrentie
Met een actieradius van 540 kilometer (WLTP) is de #5 BRABUS meer dan een sprintkanon. Je kunt er ook zonder zorgen langere ritten mee maken. En met zijn grotere accupakket en hogere laadsnelheid heeft hij iets extras ten opzichte van concurrenten zoals de Polestar 2 Performance, Tesla Model Y Performance en de Cupra Tavascan.
De bagageruimte en instap zijn vergelijkbaar met die van een gemiddelde D-segment SUV. Daarmee wordt het niet alleen een auto voor mensen die op design vallen, maar ook voor gezinnen die behoefte hebben aan ruimte n prestaties.
smart #5 BRABUS: moeilijke positionering in een druk segment
Vanaf 63.440,- is de smart #5 BRABUS prijstechnisch net zo uitgesproken als zijn uiterlijk. Hij is duurder dan een Tesla Model Y, maar completer uitgerust. Hij is krachtiger dan een Polestar 2, maar verfijnder qua beleving. En hij biedt meer laadcapaciteit dan bijvoorbeeld een Audi Q4 e-tron, maar in een stoerder jasje.
Dat maakt hem lastig te plaatsen en juist dt is de kracht van dit model. Je kiest hem niet omdat hij het meeste bereik of de laagste bijtelling heeft. Je kiest m omdat je iets zoekt dat je nergens anders vindt: sportiviteit, ruimte, luxe n uitgesproken design in een elektrisch jasje.
Een andere koers voor smart, met een heel ander publiek
De #5 BRABUS is niet zomaar een auto voor smart. Het is ook de uitvoering van het grootste model ooit van dit merk, dat een visitekaartje in dit nieuwe segment moet afgeven. De naam klinkt bruter dan die van een in prijs vergelijkbare Tesla, maar echt veel sneller is hij niet. En zo is hij altijd of iets sneller, of wat langzamer, of weer groter of kleiner dan veel andere performance-SUVs in dit segment.
Maar opvallen doet hij zeker, en smart mikt hiermee dan ook op mensen die genoeg hebben van voorspelbare EVs. Zij willen een auto die net even anders is. En dat lijkt gelukt. Want waar veel elektrische SUVs vooral rationeel gekozen worden, is deze BRABUS juist emotioneel geladen. En dat hoor je misschien niet direct, vanwege de stille elektrische aandrijving, maar zien en voelen dat gaat zeker lukken.