De CEO van Rivian heeft vandaag tegenover Reuters bevestigd dat het merk in 2022 hun R1S naar Europa zal brengen. Daarnaast heeft het Amerikaanse bedrijf ook intenties om hun modellen in China aan de man te brengen. In datzelfde gesprek belooft Scaringe dat ze in de toekomst ook met kleinere modellen op de markt zullen komen.
R1S heeft potentie
De R1S is zeker niet het eerste model wat vanuit Rivian gelanceerd is. Al eerder mochten wij eens kennismaken met de R1T. Dit model zal naar alle waarschijnlijkheid niet naar Europa komen. Dit komt mede door het feit dat het een pick-up is welke doorgaans wel in Amerika goed verkoopt. In Europa loopt deze koetsvariant simpelweg niet goed genoeg.
Daarntegen heeft de R1S juist wel weer voldoende potentie in zich om succesvol te worden op Europese bodem. Dit betreft een grote SUV welke plaats biedt aan zeven personen. Dergelijke modellen vinden in ieder geval meer publiek.
CEO Scaringe voegde in het interview er wel aan toe dat de R1S mogelijk nog wel een slag te groot is voor Europa. Om ook op dit continent succesvol te worden zullen er op termijn kleinere modellen verschijnen. Zonder hier verder inhoudelijk op in te gaan is het dus duidelijk dat Rivian per continent kijkt naar de vraag. Je kunt wel op de vingers natellen dat deze kleinere modellen het onderstel zullen krijgen waarop de R1T en de R1S zijn opgebouwd.
Verschillende edities
In augustus volgend jaar zullen de eerste exemplaren van de band rollen. De zogenoemde ‘Launch Edition’ zal voor omgerekend € 65.500,- van eigenaar wisselen. Naar alle waarschijnlijkheid zullen deze eerste modellen enkel bestemd zijn voor de Amerikaanse markt.
In januari 2022 is het dan tijd voor een tweetal andere edities. Wij kunnen dan de ‘Explore’ en ‘Adventure’ in de prijslijst verwachten van de R1S. Het zijn juist deze versies die mogelijk ook in Europa beschikbaar zullen komen. De Explore wordt het basismodel van de R1S en zal omgerekend net geen € 60.000,- kosten. De Adventure zal het prijskaartje overnemen van de eerder genoemde Launch Edition.
Of de genoemde prijzen daadwerkelijk stand houden blijft nog maar even de vraag. De prijzen zijn nu gebaseerd op Amerikaanse prijzen en vanwege importheffingen kan de prijs zomaar nog een stuk hoger uit vallen. Stiekem hopen wij dit natuurlijk niet, want de R1S biedt dan veel waar voor het geld.
Accu’s
Bij de Rivian R1T en de R1S wordt gebruik gemaakt van een en hetzelfde platform. Hierdoor wordt het goed mogelijk gemaakt om beide modellen over een enkele productieband te laten rollen. De verschillende modellen zullen dus ten alle tijden over exact hetzelfde accupakket beschikken. Hier zijn dan verder ook geen variaties op mogelijk. Dit maakt de keuze wellicht wel wat eenvoudig.
De R1S moet volgens de fabrikant een actieradius kunnen behalen van 480 kilometer op basis van het accupakket. Hierbij wordt elk wiel afzonderlijk aangedreven door een elektromotor. Naast deze cijfers moet de SUV ook nog eens ruim 3.500 kilo kunnen trekken. Het zijn mooie en indrukwekkende cijfers voor een SUV van dit formaat.