De prijs voor grondstoffen en andere belangrijke componenten stijgen fors. Je ziet het bijvoorbeeld al in de gasprijs, de prijs voor de dagelijkse boodschappen en de prijs voor bouwmaterialen. Het is onvermijdelijk dat autofabrikanten uiteindelijk ook hun auto’s in prijs moeten verhogen. De eerste prijsverhogingen zijn inmiddels bekend, maar er zullen er wel meer volgen is de verwachting.
Toyota bZ4X
Het eerste slachtoffer van de stijgende grondstofprijzen is de tamelijk nieuwe Toyota bZ4X. Een slechtere start voor een nieuwkomer kun je je haast niet wensen, maar het onvermijdelijk gebeurd toch. Over de gehele linie genomen stijgt de prijs ongeveer met 5%. Dit komt er op neer dat je voor het instapmodel minimaal € 2.500,- meer kwijt bent met ingang van 1 juni.
De vanafprijs voor de Toyota bZ4X komt hiermee op € 50.995,- te zitten voor de Active. Hiermee doorbreekt ook deze elektrische SUV de magische grens van € 50.000,-. De vanafprijs van de bZ4X 4WD Premium, de enige uitvoering van de bZ4X met vierwielaandrijving, schuift van €59.495 op naar €61.995.
Ford Mustang Mach-E
Voor wie € 2.500,- al een forse prijsstijging vindt moet dit stukje maar snel doorscrollen. Afhankelijk van de gekozen aandrijflijn bij de Ford Mustang Mach-E zal de factuur € 4.000,- hoger komen te liggen. De vanafprijs ligt hierdoor op € 61.200,-. Wie kiest voor de 294 pk sterke Mustang Mach-E met achterwielaandrijving zal ‘slechts’ een meerprijs van € 2.000,- voor zijn kiezen krijgen.
Het instapmodel met vierwielaandrijving krijgt in de prijslijst een meerprijs van € 2.300,-. De laatste twee genoemde prijsstijgingen zijn dus weer relatief lager in vergelijking met het instapmodel. Bij Ford wordt de prijsstijging uiteraard gekoppeld aan de gestegen grondstofprijzen, al kan dit niet helemaal in lijn worden gezet met de achterwielaandrijvers. Ford lijkt hier bewust klanten te willen sturen naar een duurdere versie in hun prijslijst.
Mazda MX-30
In dit lijstje hoort wellicht ook de MX-30 deels thuis. Geheel terecht is het overigens niet, want Mazda komt met de MX-30 met een vernieuwd model op de markt. Dit vernieuwde model heeft een 3-fasen-boordlader in plaats van de 1-fase lader tot nu toe. Hierdoor kan de laadtijd van het accupakket aanzienlijk verkort worden. Aan het accupakket en de elektromotor heeft Mazda verder niets gewijzigd. Er is nu wel een scala aan meer kleurmogelijkheden bij het vernieuwde model.
Wel kende wij de MX-30 als een standaard uitvoering in de prijslijsten. Vanaf nu komt hier verandering in waarbij de Prime Line het instapmodel is. Ten opzichte van het bestaande basismodel is het nieuwe instapmodel € 1.000,- duurder. De vernieuwde MX-30 komt hierdoor met een vanafprijs van € 34.990,- in de prijslijsten terecht. Hiervoor krijg je (naast de 3-fasen lader) standaard led-koplampen en -achterlichten, 18-inch lichtmetalen wielen en een hele reeks actieve en passieve veiligheidssystemen.
Elke andere luxere versie kost constant € 1.000,- meer. De verbeteringen en meer luxe hebben natuurlijk ook een prijs. Wanneer wij puur uit gaan van de basisversie is enkel de 3-fasen lader een toevoeging in het geheel. In onze ogen vertegenwoordigt dat, tegenwoordig standaard, lader niet de eerder genoemde vanafprijs. Mazda heeft hier dus op een slimme manier de stijgende grondstofprijzen verwerkt. Overigens blijft de prijsstijging bij de Japanners relatief beperkt.
Tesla
Bij Tesla is het nog schimmig wat de plannen zijn. Wie nu een Model 3 in bestelling wil zetten zal direct horen dat deze pas begin volgend jaar geleverd zal worden. In toenemende mate heeft deze Amerikaanse EV-gigant last van het tekort aan chips en grondstoffen. Tussentijds heeft Tesla hun prijzen al eens opgehoogd, maar er zijn signalen vanuit Frankrijk dat dit op korte termijn weer staat te gebeuren.
In Frankrijk, en dus waarschijnlijk ook in Nederland, stijgen de prijzen met ongeveer € 1.000,-. Later dit jaar wil de fabrikant waarschijnlijk hun prijzen nogmaals met € 1.000,- ophogen, maar wanneer deze stijging komt is nog onduidelijk. Bij Tesla lijkt men vooral aan de knoppen te draaien bij de immens populaire Model 3, want over prijsstijgingen bij andere modellen wordt (nog) niet gesproken.
Andere merken
Het is onduidelijk of andere merken het voorbeeld zullen volgen. Zo lijkt Volkswagen nog steeds een stabiele factor in het geheel al heeft de fabrikant wel degelijk problemen met de aanlevering. Bij andere Duitse fabrikanten zijn de problemen wel degelijk aanwezig, alleen lijken prijsstijgingen nog niet besproken te zijn. Ergens hopen wij natuurlijk dat verdere stijgingen bij andere merken beperkt zullen blijven. Populaire Franse merken lijken vooralsnog ook geen krimp te geven. Ergens moeten wij in ons achterhoofd houden dat ook deze Europese merken op den duur geen andere keuze meer hebben dan de stijgende grondstofprijzen door te berekenen.
Wie nu in de markt is voor een EV doet er wellicht verstandig aan om snel een beslissing te nemen. De getoonde prijzen vandaag kunnen morgen zomaar anders zijn in het nadeel van de consument. Dat laatste is in ieder geval een feit.