De Peugeot E-3008 en E-5008 zijn er nu ook met vierwielaandrijving. In de nieuwe 325 Dual Motor-uitvoering voegt het Franse merk een extra elektromotor toe op de achteras, wat resulteert in een systeemvermogen van 325 pk en meer grip onder alle omstandigheden. Maar de vraag is: is dat in Nederland écht van toegevoegde waarde? En wat krijg je eigenlijk extra voor je geld?
Wat is er anders aan de Peugeot E-3008 en E-5008 met vierwielaandrijving?
De toevoeging van een tweede elektromotor maakt van de E-3008 en E-5008 een ander soort auto. Het vermogen stijgt van 213 naar 325 pk, het koppel naar 509 Nm. De sprint naar 100 km/u verloopt in 6,0 seconden (E-3008) of 6,5 seconden (E-5008). Maar belangrijker nog: er is nu grip op alle vier de wielen.
De nieuwe elektrische Peugeots hebben vier rijmodi:
- Eco: alleen voorwielaandrijving voor maximale efficiëntie.
- Normal: voorwielaandrijving, met achteraandrijving als extra bij kickdown.
- 4WD: beide assen zijn permanent actief – handig bij nat weer of een onverharde weg.
- Sport: voor een snellere reactie van gas en stuur, met vierwielaandrijving.
Voor wie in heuvelachtig gebied woont of regelmatig naar de Alpen rijdt, is dat een overtuigend verhaal. Met name voor de wintersportliefhebbers, Maar ook op een natte rotonde of bij het trekken van een aanhanger biedt het voordelen. In Nederland zelf is die meerwaarde echter zeer beperkt.
Peugeot E-3008 AWD:
Voor wie is deze versie van de E-3008 en E-5008 bedoeld?
Peugeot richt zich met deze AWD-uitvoering nadrukkelijk op gezinnen en mensen die vaker tijdens slechte weersomstandigheden en op een slecht wegdek rijden. Denk aan wintersporters, mensen die ergens achteraf op het platteland of in de bergen wonen, caravanrijders, of wie gewoon extra zekerheid en grip wil in herfstige of winterse omstandigheden.
De E-3008 is een fastback, een carrosserievorm die je niet zo vaak ziet, al zijn die dankzij de elektrische aandrijvingen weer een beetje terug aan het firmament. Maar de Peugeot E-5008 is helemaal uniek: volledig elektrisch, met zeven zitplaatsen én vierwielaandrijving. En dat in combinatie met een royale bagageruimte tot 2.178 liter. Voor grotere gezinnen is er op dit niveau nauwelijks keus.
Wat hebben de Peugeot E-3008 AWD en E-5008 AWD nog meer te bieden?
De prijzen beginnen bij € 56.515 voor de E-3008 AWD en € 59.515 voor de E-5008 AWD. Dat is zo’n 8.000 tot 10.000 euro meer dan de voorwielaangedreven uitvoeringen. De Launch Edition zit qua uitrusting dan wel meteen bomvol:
- 20” lichtmetalen velgen
- Alcantara bekleding met massagefunctie
- Verwarmde stoelen (ook achterin)
- Panoramisch schuifdak
- 360° camera en Drive Assist Plus
- i-Connect Advanced infotainment met Focal Hi-Fi (E-3008)
Peugeot E-5008 AWD:
Welke alternatieven zijn er voor de E-3008 AWD en E-5008 AWD?
In dit prijssegment zijn er meer spelers met AWD: de Kia EV6 AWD en Tesla Model Y Long Range. Voor de E-3008 zijn dat interessante alternatieven. Maar niet voor de E-5008. Tesla biedt de beste actieradius, maar de zitplaatsen achterin de 7-zits variant daarvan zijn behoorlijk beperkt. De Kia is EV6 is ook sportief en praktisch, maar dat is geen zevenzitter. Dan zou je uit moeten wijken naar de aanzienlijk grotere EV9.
Verder is ook de Mercedes EQB een zevenzits auto, maar die is een maatje kleiner dan de E-5008 en is niet met vierwielaandrijving verkrijgbaar. De BMW iX2 is op zijn beurt natuurlijk redelijk vergelijkbaar met de E-3008 maar heeft wel een ander prijskaartje. En zo focust Peugeot voor een redelijk unieke combinatie van rijcomfort, gebruiksgemak en gezinspraktijk – zonder de uitstraling en het prijskaartje van een premiumlabel, maar mét een volledige uitrusting, behoorlijk veel vermogen en natuurlijk AWD.
Is die AWD de meerprijs waard?
Dat hangt toch echt af van je gebruik. Wie vooral in Nederland rijdt en zelden een caravan trekt, kan prima uit de voeten met de voordeligere Electric 210 of 230 Long Range. Die zijn zuiniger én goedkoper. En hebben – de Long Range althans – ook een grotere actieradius.
Maar wie wél veel onderweg is, regelmatig in de bergen rijdt of extra zekerheid zoekt bij nat of glad weer, of gewoon een EV zonder compromissen zoekt, die heeft aan deze AWD-uitvoering een volwaardig alternatief voor een dure SUV uit het hogere segment. Vooral de 7-zits E-5008 is in dit opzicht uniek.