De Opel Mokka GSE Rally begon als een showcase op gravel en asfalt. Nu komt er een versie voor gewone wegen. Opel brengt de eerste volledig elektrische GSE-uitvoering in productie, met het uiterlijk van een rallyauto en de techniek van een sportieve SUV. Die Opel Mokka GSE is niet zomaar een sportieve uitvoering, maar een bewuste positionering: deze auto moet laten zien dat elektrisch rijden ook temperament kan hebben. En hiermee geeft Opel het roemruchte GSE-label weer een nieuw leven én betekenis.
Rallysport als proeftuin voor Mokka GSE Rally
De Mokka GSE Rally was niet slechts een gimmick voor autosportevenementen. Opel gebruikte de auto als rijdend laboratorium, onder meer tijdens de ELE Rally in Nederland en in de Franse Rallye Vosges. Van accukoeling tot vermogensafgifte, elk onderdeel werd getest onder druk. Die data en ervaringen worden nu rechtstreeks vertaald naar het productiemodel.
Calle Carlberg, kampioen van de ADAC Opel Electric Rally Cup, noemde de besturing van de rallyversie “briljant vanaf de eerste seconde”. Volgens Opel zelf was dat precies de aanleiding om een consumentenversie te ontwikkelen. De rijdynamiek mocht niet exclusief blijven voor de motorsport.
Design is opvallend voor een Mokka
De Opel Mokka GSE wordt een opvallende verschijning, in tegenstelling tot de vrij bescheiden uitziende normale Mokka. Zelfs gecamoufleerd, zoals hij nu rondrijdt, oogt de auto uitgesproken. De definitieve uitvoering krijgt onder meer een zwarte motorkap, gele remklauwen en elementen die rechtstreeks verwijzen naar de rallywagen.
Toch blijft het geen decoratief pakket: Opel benadrukt dat ook het onderstel, de software en de rijeigenschappen radicaal anders zullen zijn dan die van de reguliere Mokka Electric. Daarmee laat Opel zien dat wie elektrisch wil rijden zónder in te leveren op beleving, binnenkort een serieuze nieuwe optie in overweging moet nemen.
Techniek Mokka GSE: deels bekend, deels wellicht uniek
Hoewel Opel de specificaties nog niet officieel vrijgeeft, is het erg aannemelijk dat de GSE een aangepaste versie krijgt van de aandrijflijn die ook in de sportieve varianten van de E-208 GTI en Alfa Romeo Junior 280 Veloce zit. Reken dus op circa 280 pk, 345 Nm aan koppel en een aangepaste software-afstemming voor directe acceleratie. Niet geheel toevallig komen die aardig overeen met de onlangs geïntroduceerde Peugeot E-208 Electric GTI.
De gebruikte accu lijkt de bekende 54 kWh-variant, maar Opel werkt naar eigen zeggen aan geoptimaliseerde thermische controle. Ook de regeneratieve remsystemen en het ESP zullen waarschijnlijk zijn aangepast voor een meer dynamisch rijgedrag.
Voor wie is de Opel Mokka GSE bedoeld?
Opel richt zich niet op een niche, maar op een publiek dat iets mist in het huidige EV-aanbod: karakter. De GSE is geen Tesla-killer of een luxemodel, maar een uitgesproken compacte SUV voor mensen die elektrisch willen rijden én betrokken willen zijn bij het rijden zelf.
Binnen Stellantis krijgt elk merk meer vrijheid in profilering. Waar Peugeot zijn GTI-label elektrisch doorzet en Alfa Romeo inzet op temperament, kiest Opel met GSE voor sportieve nuchterheid. Het design is Duits, de rijeigenschappen emotioneel.
GSE: van ‘Einspritzung’ naar ‘Electric’.
GSE stond ooit voor Grand Sport Einspritzung. Nu krijgt het label een nieuwe betekenis: Grand Sport Electric. Daarmee sluit Opel aan bij de elektrificatie van zijn sportieve erfgoed.
De Mokka GSE wordt de eerste in een reeks modellen onder dit label. We mogen verwachten dat ook uitvoeringen van de Corsa en Astra met zo’n labeltje komen. Voor het merk betekent dit ook een kans om zichzelf scherper te profileren binnen het bredere, doorgaans op volumemodellen afgestemde EV-aanbod van Stellantis. Of het publiek meegaat in die transformatie, moet nog blijken. Maar dat Opel z’n elektrische modellen wat meer smoel wil geven, is duidelijk.